Sida 1 av 1

Motornummer uppbyggnad??

Postat: 27 maj 2012 kl. 22:14
av Crona
Som jag skrev i en annan topic så söker jag info om motornumrens uppbyggnad, någon som kan hjälpa mig reda ut vad den fjärde "extra" bokstaven står för eller länka till någon bra sida?

Mitt motornummer är 8AC-A U-H6792 och min undran handlar om A:et mellan C och U, hittar ingenstans vad denna bokstav står för, de övriga har jag koll men inte detta A som ser ut att vara ditslaget i efterhand.
Hoppas på någon kalenderbitare kan räta ut frågetecknen.

//Thomas

Re: Motornummer uppbyggnad??

Postat: 27 maj 2012 kl. 22:50
av Magna-Flash
http://www.guess-works.com/Tech/engine.htm
Fast det verkar som du har ett nummer som inte passar in i hans mall :?

Re: Motornummer uppbyggnad??

Postat: 27 maj 2012 kl. 22:58
av Crona
Magna-Flash skrev:http://www.guess-works.com/Tech/engine.htm
Fast det verkar som du har ett nummer som inte passar in i hans mall :?
Nä inga 850 i den :cry:
Men jag har koll på alla bokstäverna utom just extra A:et och det stör mig :evil:
8=850cc
AC=Moke
A=??
U=Golvväxel
H=Högkompression

//Thomas

Re: Motornummer uppbyggnad??

Postat: 27 maj 2012 kl. 23:46
av timppa
Det jag hittar är att ett A skulle kunna betyda att den är tillverkad i Longbridge.

Här är en sida med mycket information om motorsiffror:
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm

Re: Motornummer uppbyggnad??

Postat: 28 maj 2012 kl. 07:33
av Magna-Flash
Men vänta nu... Pratar vi motor- eller chassi-nr?

Re: Motornummer uppbyggnad??

Postat: 28 maj 2012 kl. 09:02
av Crona
timppa skrev:Det jag hittar är att ett A skulle kunna betyda att den är tillverkad i Longbridge.

Här är en sida med mycket information om motorsiffror:
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm
Mycket bra guide, men som Magnus också observera så gäller det ett motornummer, jag har motsvarande guide för motornummer (sid 2-3) men inget om detta extra A.

//Thomas

Re: Motornummer uppbyggnad??

Postat: 28 maj 2012 kl. 21:09
av Crona
Mysteriet är löst :D
Fick en indikation att det måste stå FA och inte -A, med glasögon eller en bra kamera så är det solklart det är ovankanten på ett F.

Bild

FA står för strömfördelare anpassad för lågoktanigt bränsle men det är i grunden en högkompressions motor (därav H:et) som modifieras i efterhand och då slår man in FA för hand, tänk vad logiskt allt är :roll:

Känns skönt då kan jag lägga detta till sidan, men nästa fråga är ju vad har man ändrat det borde ju vara något enkelt eftersom det är gjort i efterhand kanske så enkelt som en tjockare toppackning.

//Thomas