Sida 1 av 1

Vevhusventilation

Postat: 27 juni 2012 kl. 20:11
av lindmark
Hej!
Det känns som att antingen tänker jag helt fel eller så har tidigare ägare kopplat slangarna hej vilt.

I min värld borde vevhus ventilationen gå tillbaka till luftburken men i mitt fall går den in i sidan på förgasaren.

Hur skall det se ut? Någon som vet eller har bilder på hur det skall se ut.

Bild

Re: Vevhusventilation

Postat: 27 juni 2012 kl. 20:40
av Crona
Orsaken att det ser lite konstigt ut är att du har en blandning av olika prylar, luftfiltret är av en äldre typ och på dessa så skall du ha en pip på ventilkåpan där luftfiltret är anslutet.

När det blev lag på positiv vevhusventilation så måste alla vevhusgaser ledas tillbaka in i förbränningen och då bör man leda in dem efter själva luftfiltret annars så blir det smort och oljigt.
Tidigare så släppte man ut vevhusgaserna från blocket rakt ut bak på motorn men ventilkåpan ventilerades in i luftfiltret och då hade man ett tätt oljelock men denna motor skall ha ett "öppet" lock då ventilkåpan saknar urluftning.


//Thomas

Re: Vevhusventilation

Postat: 28 juni 2012 kl. 08:08
av lindmark
Kalas då vet jag :)

Re: Vevhusventilation

Postat: 1 april 2013 kl. 20:59
av smalltown
Hej!
Sökte på vevhusventilation och hittade den här tråden. Förstår jag det rätt om motorer ANTINGEN hade ventilationen i ett av de rektangulära locken bak, eller senare ifrån ventilkåpan in i luftfiltret?
På min motor har jag både en öppen rörpip på ett av de rektangulära locken bak på motorn, och även en pip på ventilkåpan som varit ansluten till luftfiltret. Kan jag då "plugga" pipen på det rektangulära locket (alt fixa ett lock utan pip)?

Mvh K

Re: Vevhusventilation

Postat: 1 april 2013 kl. 21:25
av RAINIER
Röret på en av dem så kallade "chest covers" på baksidan av motorn ska vara öppet. Sen finns det en slang mellan ventilkåpan och luftfiltret.
På 80-talet fanns det en oljeskiljare på chest cover (redan på 60-talet för vissa länder),den hade en slang som gick till förgasaren.
Om man hade en 1300 motor (1990>), då hade man inga chest covers, så då fanns det en till oljeskiljare på kopplingshuset istället. Det fanns också en oljeskiljare på kamkedjelocket och den hade en slang som gick via en plast Y-koppling till förgasaren.
Man kan självklart ha öppna slangar, då slipper man skit i luftfiltret eller förgasare. Men plugga aldrig igen vevhusventilationsystemet, då trycker oljan ut sig genom packboxar och tätningar.

Re: Vevhusventilation

Postat: 1 april 2013 kl. 21:36
av smalltown
Ok, slang från min ventilkåpa till luftfiltret som innan alltså, och den andra pipen rakt ut då? Vad säger besiktningen om det? Och tråkigt med olja som skvätter rakt ut bak på motorn och i motorrummet...

Det räcker alltså inte att bara ha den ventilationen i ventilkåpan? Kan man tänka sig en t-koppling då, att leda en slang från chest cover-pipen upp till slangen mellan kåpa och luftfilter?

Re: Vevhusventilation

Postat: 1 april 2013 kl. 21:43
av RAINIER
Man kan sätta en slang på chest cover som hänger just under framramen. Då spiller det ingeting i motorrummet.
Besiktningen vet ingenting.

Re: Vevhusventilation

Postat: 1 april 2013 kl. 21:47
av smalltown
Ok, tack:)

Re: Vevhusventilation

Postat: 1 april 2013 kl. 22:33
av bulten08
men din bil är en väl en -65 och då får du ha öppen vevhusventilation för årsmodell 68 är sista året man får ha öppen vevhusvent.

/Marcus