Sida 1 av 2
Colil spring conversion
Postat: 3 augusti 2012 kl. 21:21
av Micke G
Har köpt en "coil spring conversion" till min Mini, en sådan:
http://www.minispares-online.co.uk/imag ... s/2329.jpg
Jag har fattat det så att den ska monteras i ordning ram-spacer-fjäder-hi low.
Men spacern fyller inte ut i hela ringen där gummibäljen satt utan glappar ca 1cm per sida.
Kollar man på detta kittet:
http://www.plminishop.com/popup.htm?../ ... inal_1.jpg
verkar det som spacern fyller ut mer vilken inte ger något glapp.
Är det så att man ska köra med detta glappet eller hur tänker dom? Nån som har erfarenhet?
Sen på spacern fram är det ett gängat hål i mitten, vad är det tänkt med detta.
Hoppas jag kan få lite vägledning.
Mvh Micke
Re: Colil spring conversion
Postat: 4 augusti 2012 kl. 23:36
av Gerry
Det där har jag läst om och är lite intresserad av att byta till, så du kan väl berätta vad du tycker om det (när du kört lite).
Re: Colil spring conversion
Postat: 5 augusti 2012 kl. 08:41
av Runken
Hålet med gängorna,är nog till för att kunna använda denna.
http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop
Re: Colil spring conversion
Postat: 5 augusti 2012 kl. 19:04
av Micke G
Ja just det! grymt! tack för det.
Och igår listade jag ut att jag monterat dom fel, rätt ordning ska vara ram-fjäder-spacer-hi low.
Och tokigt som det än verkar så ska det vara en liten glipa mot där gummibäljen sitter tajt. Man kan undra varför dom inte gjort fjädern så det passar perfekt i cirkeln......
Kanske tar och svarvar en distansring...
Mvh Micke
Re: Colil spring conversion
Postat: 6 augusti 2012 kl. 20:03
av jokke
Jag tror inte att gängorna är för verktyget då man inte behöver komprimera fjädrarna för att få i dom ? Men det kan ju vara för att det ska vara lättare att montera ? Att en skruv ska göra så att fjädern sitter i tornet när man ska få hi-lokonen på plats

Re: Colil spring conversion
Postat: 10 augusti 2012 kl. 19:29
av hikkaduwa
Hade isär mina bak o fyllde ut utrymmet inne i gummibälgen med 1 st tennisboll på varje. Bilen mkt trevligare att köra. Kan rekommenderas

Re: Colil spring conversion
Postat: 10 augusti 2012 kl. 22:09
av jokke
har du en bild på hur du satte bollen ?

Re: Colil spring conversion
Postat: 10 augusti 2012 kl. 23:11
av minijanne
Var ju knappast coil springs

Re: Colil spring conversion
Postat: 11 augusti 2012 kl. 08:43
av Micke G
hikkaduwa skrev:Hade isär mina bak o fyllde ut utrymmet inne i gummibälgen med 1 st tennisboll på varje. Bilen mkt trevligare att köra. Kan rekommenderas

Det vi pratar om är när man byter ut gummibälgen mot en fjäder.
Mvh Micke
Re: Colil spring conversion
Postat: 18 september 2012 kl. 10:55
av Gerry
Hann du testa något?
Och vad blev skillnaden? Bättre / Sämre ?
Re: Colil spring conversion
Postat: 18 september 2012 kl. 19:50
av Micke G
Jaha sorry! har missat ditt inlägg.
Tar nog ett tag innan jag kan testköra

kolla länken nedanför mina inlägg.
Sen har jag aldrig kört kojja med gummibälgar så har inget att jämnföra med
Mvh Micke
Re: Colil spring conversion
Postat: 16 mars 2013 kl. 11:14
av Majk_
Lånar tråden lite
Har planer på att köpa ett sånt kit jag å, frågan är om man ska köpa nya dämpare (lowered height) oxå??
Coilsprings:
http://www.minispares-online.co.uk/?cat ... ulate=true
Dämpare:
http://www.minispares-online.co.uk/?cat ... ulate=true
Re: Colil spring conversion
Postat: 16 mars 2013 kl. 11:58
av Micke G
Det är inte är inte fel då du sänker så jobbar dämparna på helt andra nivåer och "standard" dämpare är inte byggda för d.
Funkar ju men hur länge är frågan.
Med vänlig hälsning, Micke
Re: Colil spring conversion
Postat: 25 april 2013 kl. 22:11
av Majk_
Vilken hårdhet på fjädrarna bör man välja för vanligt gatbruk? Soft, Standard, Hard finns att välja på =)
Re: Colil spring conversion
Postat: 8 maj 2013 kl. 20:51
av Majk_
Majk_ skrev:Vilken hårdhet på fjädrarna bör man välja för vanligt gatbruk? Soft, Standard, Hard finns att välja på =)
Ingen som kör med fjädrar?
