Har ett klonkande ljud vid uppsläpp av koppling som jag först trodde var övre motorfästet, men det är nu uteslutet - motorn sitter som den ska.
Misstänker nu istället att jag har för stort glapp i drivaxlarna. Om jag hissar upp fronten kan jag snurra ena hjulet ca 5 cm innan det andra snurrar åt motsatt håll - är det normalt? Känns inte så...
Kan det vara drivknutarnas ihopräknade glapp som gör detta eller kanske tom diffen? Nån som vet hur man kan testa? Yttre knutarna är tysta och fina vid kraftiga rattutslag... Tycker att glappet blir värre och värre
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Ingen som har nån synpunkt på om mina 5-10 cm "snurrmån" innan diffen "hakar i" är OK eller åt h-vete?! Är faktiskt lite orolig - vet inte om jag vågar köra nån längre sträcka...
/Magnus
Mini Van -75
Hej.
Ditt problem är lite svårt att svara på när man inte vet närmre vad problemet är.
Hade jag haft samma problem så hade jag lyft upp bilen och kännt efter underifrån var galappet är.
Lägg bilen i växel och börja utifrån hjulet, dra framåt och bakåt med ena handen och håll fast den inre drivknuten med den andra handen. Känner du inget större glapp så är det inte drivaxlar eller knutar. Lägg bilen i friläge och be någon hålla ner bromsen och känn på drivaxlarna igen är där glapp nu så är det i växellådan som problemet sitter.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Varit ute i garaget nu och gjorde som Patrik sa... dvs lyfte upp, och kände efter systematiskt. 4-ans växel i.
Totalt glapp, mätt på slitbanan på däcket (10-tumshjul) är 5 cm.
Ungefär 3 av dom centrimetrarna är glapp i inre drivknutarna (pot joints) tillsammans...
1,5 cm per sida alltså.
Återstående 2 cm alltså växellåda...
Är det acceptabelt för växellådan? Jag menar - det kanske räcker att byta pot joints...
/Magnus
Mini Van -75
Hej.
Eftersom du säger att glappet ökar i rask takt så hade jag gissat på att det är de inre knutarna som är slitna. Kolla om du har glapp i själva knuten. Om så, då är det bara till att byta. Inget svårt bara lite kladdigt.
Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Eftersom du säger att glappet ökar i rask takt så hade jag gissat på att det är de inre knutarna som är slitna. Kolla om du har glapp i själva knuten. Om så, då är det bara till att byta. Inget svårt bara lite kladdigt.
Dessutom hade jag isär knutarna i vintras när jag bytte damasker och kulorna rullade ut på golvet
Fick nog med 110% säkerhet INTE dom på rätt plats när det skulle tillbaka - och då lär det väl slitas extra fort
Jaja - bara att köpa nytt...
Apropå det - kan man få bort den inre knuten från drivaxeln utan att ta isär den? Verkar finnas nåt verktyg som det refereras till i Haynes - men har inte hittat det på minispares... Nån avdragare som man sätter på axeln...
/Magnus
Mini Van -75