Sida 1 av 1
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 9 oktober 2012 kl. 19:18
av Crona
Hej Tempo,
Ingen race nisse som vill svara, då vågar jag mig på ett svar även om jag absolut inte är någon expert på detta område.
Alstad Racing kom nämligen aldrig till denna nivån av trimning
Som jag fattat det så är skillnaden på vad som benämns som en Rimflo ventil och en standar eller normal raceventil är utformningen inte att den är rostfri det visste jag inte ens.
Själva ventiltallrikens insida är platt och ventilstjälken är smalare nere vid ventiltallriken.
Fördelen med detta är att de skall ge ett bättre flöde när bränslet sugs in i motorn en vanlig ventil är mer utformad för att vara optimerad för ett flöde åt andra hållet (avgas) därför montera man endast dessa ventiler på insugsidan.
Men såg nu att Mini Sport säljer Rimflo ventiler både för insug och avgas så då faller min teori lite

men så här har jag förstått det och är någon av en annan åsikt så fyll gärna på med text.
Tror att det är Vizard som var först med dessa ventiler och det finns således rätt mycket om detta ämne i Vizards bibel så läs i den så tror jag du får svar på alla dina funderingar.
//Thomas
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 21:09
av Cooper-74
Paul Ivey heter uppfinnaren av dessa ventiler som nämndes i Vizard's bok 'Tuning the A-series engine' och det är själva ventiltallrikens utformning som gör nyttan.
En del som kör historic racing använder såna, så nån nytta gör det
Är dom sen inte nämnvärt dyrare än nya standardventiler och man har tänkt byta så då är det lika bra få ut det där liila sista!
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 21:11
av Crona
Cooper-74 skrev:Paul Ivey heter uppfinnaren av dessa ventiler
Hoppla vad du kan
//Thomas
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 21:21
av Cooper-74
Förutom stava till liillla
Jag har läst böckerna, du har skruvat ihop motorerna
(Och ändå blev vi 3a och ni?)
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 21:27
av Crona
Cooper-74 skrev:(Och ändå blev vi 3a och ni?)
Bara trea
//Thomas
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 21:39
av Cooper-74
Ser knappt vad där står

skyller på synen(?) och åldern..
Herreje hade snorvalparna som kör nu ens lärt sig gå då?
Har två pokaler, ena är när jag och 'minisweden' vann klassen för gatbilar.
Eller kom näst sist som tvåan tyckte, vi var bara två i klaasen...
Fast om du minns (åldern?) så nog hamnade undertecknad överst på pallen nån gång

i nån annans bil då
Men det var på den tiden det trimmades friskt i vedbodarna och ingen hade råd med lyx-ventiler

Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 21:52
av Crona
Cooper-74 skrev:Fast om du minns (åldern?) så nog hamnade undertecknad överst på pallen nån gång

i nån annans bil då
Pokalen ovan är från den gången och det står tyvärr en tvåa poo vår

Läs mer
HÄR
Cooper-74 skrev:Men det var på den tiden det trimmades friskt i vedbodarna och ingen hade råd med lyx-ventiler

Jo det var bättre förr
//Thomas
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 22:29
av Crona
Mena du med rimflo på avgassidan eller?
Har inte läst men det är möjligt, men normalt så fixar extraktorrörets utformning att det blir ett sug men jag vet inte mer i detalj.
Men sen var det nog även något med att motverka mottryck eftersom kojan har siames portar men jag är inte säker.
Har du den gula eller blå Vizard boken och vilken sida så skall jag kolla lite.
//Thomas
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 22:38
av Cooper-74
Tempogubben skrev:Tack för svaren...
...även om Ni gled ifrån ämnet lite med ett par interna inlägg.
så motverkade väl även dessa ventiler att få in avgasluften tillbaka till förbränningskammaren.
//Andreas
Exakt det som var meningen!
Olika utformning på Rimflo insug/avgas
Som jag förstått det gjorde det mest nytta på avgas-sidan. Men Crona rättar mig säkert snart

Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 22:44
av Crona
Cooper-74 skrev:Men Crona rättar mig säkert snart

Skulle jag aldrig våga då du verkar kunna boken utantill
Men är det inte rätt vad jag skrev om insugsventilerna??
Ventiltalrikens insida är platt för att förbättra flödet in så har jag fattat det men det börja bli dags att ta fram och damma av boken
Jag hade aldrig hört om Rimflo avgasventiler men jag blev lite förbryllad när jag såg att det såldes
//Thomas
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 oktober 2012 kl. 22:57
av Crona
Tempogubben skrev:Nu när jag läser det igen blir jag lite osäker på om han (Vizard) menar insugsventilen eller avgasventilen
Det är en insugsventil titta på pilarna på bild 9.19 (gäller dig också Mårten

) och det motverkar störningar i luftflödet.
Sen står det också att rimflo ventilen motverkar att avgaser trycks ut i insuget under dellast och detta är för att rimflo ventilen har en utformning som är optimerad för ett inflöde alltså även här är det insugsventilen man pratar om så de så Mårten
//Thomas
Re: Vad är fördelen med Rimflo-ventiler?
Postat: 10 mars 2013 kl. 18:15
av hultarn
Man kan säga att det bildas en virvel precis vid kanten på ventilltallriken, och denna virvel försvårar för gaserna att strömma fel hål.
I verkligheten märks det på att motorn "kommer upp på kammen" tidigare. Kör man med vass kam så är motorn ganska trög och ovillig på låga varv, tills man når varvet där insugsgaserna enbart strömmar in i motorn och motorn börjar dra bra.
Detta varvtal flyttar man ner lite med hjälp av Rimflo, vilket är trevligt när man kör på gatan.
Sen har Rimflo även som sagts, reducerade skaft för bättre flöde.
Hade dessa i min 1380.
På avgassidan provade jag ett annat av Vizards knep, nämligen att göra en "ficka" på extraktorröret just där det skruvas mot toppen. Även detta förbättrar motorns körbarhet.