Sida 1 av 1

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Postat: 21 oktober 2012 kl. 09:28
av JBE
Det serut som du räknar "hela " cylindernd volym..du ska bara ha volymen av cylindern när kolven är i tdc.. var har du tänk att köpa kolvar?,

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Postat: 21 oktober 2012 kl. 11:46
av Crona
Hej Andreas,
TDC = top dead center eller på svenska ÖD = övre dödpunkt.

Som JBE säger så skall du mäta den exakta slagvolymen inte cylindervolymen.
Radien*radien*pi*slaglängden=slagvolymen.

Sen i volymen i förbränningskammaren skall du även lägga till det sk. squisch måttet, utrymmet mellan kolvens ÖD och toppen.
Mät med djupmätare avståndet mellan blockets överkant och kolvens läge vid ÖD mät sen även toppackningens tjocklek och lägg till denna volym samt skålningen i kolven till förbränningsutrymmet så skall du se att du kommer närmare sanningen.

För att mäta den exakta skålningen så kan du använda dig av en plexiglasskiva med två hål i, ett för urluftning och ett för att fylla på vätska med t.ex. en doseringsspruta för barn.
För att få det exakta måttet på volymen i toppen så kan du göra på samma sätt så ser du om toppen ev. redan är planad.

//Thomas

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Postat: 21 oktober 2012 kl. 13:16
av Crona
Tempogubben skrev:Eller ska man räkna med att squish-måttet är större?
Går kolvarna verklige ända upp till blockkanten?
Känner mig väldigt förvirrad just nu. :)
Det här är lite överkurs normalt så köper man ett trim packet och då har någon annat räknat till en :wink:

//Thomas

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Postat: 21 oktober 2012 kl. 14:39
av Crona
Tempogubben skrev:I och med att jag inte köpt några kolvar än så kan jag inte mäta detta mått än.
O chansa o köpa ett par känns lite dumt då de kostar en slant.. :wink:
Jo men som jag förstod dig så försökte du räkna ut förhållandet på en standardmotor för att förstå logiken, och om de nya kolvarna har kolvbulten annorlunda placerad än standard kolvarna så faller ändå hela din uträkning :wink:

Du kommer aldrig längre om du inte mäter avståndet mellan kolv och överkant på blocket, mätte du toppackningen eller hur kom du fram till 4cc?
Ja men då har man tappat charmen och stoltheten med att när man förhoppningsvis är klar har fått ihop allt och att det funkar. :)

Rätt kunskap är aldrig fel, men tyvärr så finns det alltid skillnader mellan teori och praktik :wink:

Har du en demonterad motor som du kan mäta på?

//Thomas

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Postat: 21 oktober 2012 kl. 14:50
av minijanne

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Postat: 21 oktober 2012 kl. 19:15
av Crona
Tempogubben skrev:Jodå, har en komplett motor. Dock är isf blocket o kolvarna hos min far som bor en bit bort så jag kan dessvärre inte mäta på dessa.
Men som det känns just nu kommer jag nog beställa de delar som jag ska ha till toppen och fixa den först och sedan mäta hur stort förbränningsrummet är för att sedan göra en ny beräkning för att hitta rätt kolvar. :)
Ta med ett skjutmått nästa gång du skall dit och mät avståndet upp till blocket, du bör inte lämna iväg toppen till planing förrän du vet var du hamnar med kolvarna annars så vet du inte hur mycket du skall plana toppen.

//Thomas

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Postat: 21 oktober 2012 kl. 19:43
av JBE
Jag tänkte ett tag bygga 1380 av min A+, och jag hadde kolvar som jag sålde billigt ....dom var utan "dome".. min motor renoverare talade om att det blir dyrt att offset borra blocket....så nu blir det bara 1310cc..