Byta fördelare

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Byta fördelare

Inlägg av timppa »

Är det möjligt i teorin att byta hela fördelaren och få in den nya såpass bra att man inte behöver justera ytterligare med stroboskop? Lämnade nämligen stroboskopen uppe i Blekinge sist, "Den behöver jag ju inte ha i kofferten".
Det går ju att justera tändningen med TDC också, men aldrig riktigt begripit mig på hur det går till i praktiken.

Just nu startar inte röda bilen alls efter att den dog när jag var ute och körde. Misstänker det är något med tändningen så planen är att byta ut till elektronisk fördelare och nya stift+spole+kablar.
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Re: Byta fördelare

Inlägg av Crona »

timppa skrev:Är det möjligt i teorin att byta hela fördelaren och få in den nya såpass bra att man inte behöver justera ytterligare med stroboskop? Lämnade nämligen stroboskopen uppe i Blekinge sist, "Den behöver jag ju inte ha i kofferten".
Det går ju att justera tändningen med TDC också, men aldrig riktigt begripit mig på hur det går till i praktiken.

Just nu startar inte röda bilen alls efter att den dog när jag var ute och körde. Misstänker det är något med tändningen så planen är att byta ut till elektronisk fördelare och nya stift+spole+kablar.
Lite reservation för hur din elektroniska fördelare fungerar men normalt så kan du ställa tändningen statiskt med t.ex. provlampa.
Ställ motorn på TDC, backa den sen ca. 20 grader, koppla en provlampa/multimeter på stiftet som kommer från fördelaren upp på spolen och till jord, sen vrider du motorn sakta tills lampan tänds då läser du av på svänghjulet.
Skulle inte detta funka så låt motorn gå på tomgång och vrid på fördelaren tills motorn går som bäst, spänn fast och provkör och kolla så den inte spikar.

För att svara på din första fråga om det är teoretiskt möjligt att sätta den nya fördelaren lika som den gamla, nej det är det inte då det beror på hur fördelar/brytarplattan är monterad och vilken kamvinkel du hade.
Detta går aldrig att få exakt, men den skall starta och sen kan du vrida lite på frihand enligt ovan.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Som Thomas skriver går alldeles utmärkt att göra. Går även att ställa motorn så att markeringen på remskivan markerar på markören på motorn, med rotorn i fördelaren pekande på konakten i fördelarlocket som går till 1:an cylinder. Lossa den gamla fördelaren och motera den nya i samma läge. Nu ska fördelaren stå rätt, om den gamla gjorde det. Ev kan en fin justering behövas.

http://www.westgear.se/produkter/classi ... n-11917045

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Tack för tipsen och video.
Det spelar ingen roll antar jag att jag går från 25D till 45D? Planen är iaf att byta det andra först och se om bilen vill starta. Annars står fördelarbyte på schemat eftersom jag ändå inte har extra rotor/lock att testa med.

Nu börjar ju övriga landet få snö så man hade gärna velat hinna köra lite till innan den och saltet hittar ner hit :)
:rivstart:
Användarens profilbild
Magna-Flash

Inlägg av Magna-Flash »

Jag har en elektronisk fördelare från SimonBBC, och den går INTE att ställa statiskt - lampan lyser hela tiden, oavsett rotorns läge... Fråga mig inte varför - men det bara är så, och det kan vara bra att veta ;)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Det är mkt bra och veta eftersom min kommer just från SimonBBC
Skriv svar