Förgasarsmällar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
tärnqvist

Förgasarsmällar

Inlägg av tärnqvist »

När jag kör min mini 1000 -75 får jag ibland förgasarsmällar med jämna mellanrum, inte när jag släpper gasen utan vid jämn gas/hastighet och till viss del vid axeleration :? . Vad kan det vara för fel? någon som vet?

ps. jag kör med dubbla SU förgasare
carbs
Kontakt:

Inlägg av carbs »

Jag misstänker för mager blandning och/eller felaktig tändinställning. Hur ser tändstiften ut om du ligger på jämn hastighet och sedan stannar motorn och tittar på stiften? Vad har du för nål i förgasarna? Eftersom problemen till viss del visar sig vid acceleration så tyder det också på för mager blandning.
Vad använder du för olja i förgasarna? Glöm den röda ATF-oljan som säljs på mackarna och använd vanlig motorolja eller helst en rak olja SAE20, den röda oljan är för tunn för SU-förgasare.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
tärnqvist

Inlägg av tärnqvist »

Tack för tipsen, jag ska öka bränslet lite så får vi se vad som händer. Jag har ingen aning om vilken nål jag har har, hur kollar man det lättast?
Jag återkommer efter test
tärnqvist

Inlägg av tärnqvist »

Jag har nu justerat upp bränslet och det gav bra resultat

så nu är det bara att tuta o köra
Användarens profilbild
_clubman_

Inlägg av _clubman_ »

carbs skrev: Vad använder du för olja i förgasarna? Glöm den röda ATF-oljan som säljs på mackarna och använd vanlig motorolja eller helst en rak olja SAE20, den röda oljan är för tunn för SU-förgasare.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
rak 20 olja? provade 20/50 i min 1380 med dubbla h4 samt m nålar och mjuka fjädrar och öppna pipercross filter samt soppa tryck på 0.35 ca.... trodde fan att sista stunden va kommen :shock: nysningar samt avgassmällar vid gassläpp... vakuumklocka som knappt kommit ner efter 3 minuter..... det säjs ju att det ska vara lättare å sörpla i sig soppa när klockan e långt nere för då blir det mycket vacum vid nålen så soppan följer med.... men icke sa nicke på min bil... går bäst med den där röda atf-oljan.... samt har stora problem med kylningsproblem för klockorna blir för kalla så atf-oljan blir för seg så den går som en påse nötter tills allt blir ljummet typ 1 mil landsväg samt inne i städer så då tänkte man... prova med värmeslinga på båda klockorna.... kan tala om att det va bara å glömma... räckte inte till.... så snart så e stunden kommen för å prova köra utan fjädrar och röda atf-oljan och bara lita på tyngdkraften så får man se hur den går... :D oops... blidde långt det här men nu har man skrivit av sig lite och delat med sig av erfarenheter... :)
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
carbs
Kontakt:

Inlägg av carbs »

_clubman_ skrev:
rak 20 olja? provade 20/50 i min 1380 med dubbla h4 samt m nålar och mjuka fjädrar och öppna pipercross filter samt soppa tryck på 0.35 ca.... trodde fan att sista stunden va kommen :shock: nysningar samt avgassmällar vid gassläpp... vakuumklocka som knappt kommit ner efter 3 minuter..... det säjs ju att det ska vara lättare å sörpla i sig soppa när klockan e långt nere för då blir det mycket vacum vid nålen så soppan följer med.... men icke sa nicke på min bil... går bäst med den där röda atf-oljan.... samt har stora problem med kylningsproblem för klockorna blir för kalla så atf-oljan blir för seg så den går som en påse nötter tills allt blir ljummet typ 1 mil landsväg samt inne i städer så då tänkte man... prova med värmeslinga på båda klockorna.... kan tala om att det va bara å glömma... räckte inte till.... så snart så e stunden kommen för å prova köra utan fjädrar och röda atf-oljan och bara lita på tyngdkraften så får man se hur den går... :D oops... blidde långt det här men nu har man skrivit av sig lite och delat med sig av erfarenheter... :)
M-nålar och mjuka fjädrar på H4-förgasare tror jag ger för mager blandning, vilket skulle förklara dina nysningar. MME-nålen användes på dubbla H4-förgasare av BMC:s tävlingavdelning när det begav sig. Skillnaden mellan M och MME syns på bilden nedanför:
Bild
Som du ser är det väldigt stor skillnad mellan M (röd kurva) och MME-nålen (gul kurva).
Om du har problem med att vakuumkolven inte går tillbaka så lär det ju inte bli bättre om du testar utan returfjäder i klockan, men det kanske bara var med 20/50 oljan som du hade det problemet. Generellt så ger en kraftigare returfjäder en fetare blandning över hela förgasarens register, precis som du skriver att undertrycket vid munstycket stiger och förgasaren suger i sig mer soppa. Det kan ju också vara dämpkolvarna som är defekta och inte släpper ner kolven som den ska.
Jag blir också lite fundersam över bränsletrycket som du anger, det känns som lite väl högt med risk för att flottörventilen inte orkar stänga. Normalt tryck från en SU-pump ligger på ca 3,2 psi ca 0,25 kg/cm2.

Hälsningar
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Skriv svar