Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
-
oZZe
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:01
- Ort: Norrköping
Inlägg
av oZZe »
Vad jag har fattat så har cooper-s bakvagnar (mek.) bredare spårvidd än
dom "andra". Men hur ser man skillnad på dom? ... och viktigast, skulle
en besiktningsman se skillnad om man reggar om bilen till en
cooper-vagn och skiter i att byta

?
-
Magnusson
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Magnusson »
Det enda som skiljer är bromstrummorna och hjullagerna!! På trumman är det gjutet en spacer och lagerna är rullager istället för kullager!
Går det så går det!!
-
oZZe
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:01
- Ort: Norrköping
Inlägg
av oZZe »
aha då är det bara byta till rullager och vipps så får man öka med 1"
på varje sida. Kalas!
-
Magnusson
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
- Ort: Halmstad
Inlägg
av Magnusson »
Spara kartongerna till lagerna det kan vara bra att ha på besiktningen! Det fanns en uppsättning kartonger för några år sedan som vandrade runt
Då räckte det att visa dem för besiktningsmannen så ändrades spårvidden!! Vet inte om det går ännu? Eller dem har genomskådat det på Bilprovningen

Går det så går det!!
-
oZZe
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:01
- Ort: Norrköping
Inlägg
av oZZe »
smart

Men har man otur så kan dom kräva intyg från tillverkaren.
Vem står som ansvarig tillverkare idag på en gammal austin ?
-
mongoose
Inlägg
av mongoose »
Jag kan snacka med min brorsa som är ny-utbildad besiktningsman på bilprovningen,m.a.o. så har han säkert dom uppgifterna fortfarande i färskt minne!
/Mongoose