Byte till skivbromsar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Byte till skivbromsar

Inlägg av crowan »

Jag har fått tag i ett par cooper s skivbromsar som jag tänkte montera. Men jag får inte loss drivaxlarna från drivknuten (ute vid hjulet). Blir inte riktigt klok på hur det står beskrivet i manualen, verkar som att det ev finns 2 varianter. Min är den som avslutas med ett slags gummikors vid motorn.

Frågan är alltså, sitter drivaxeln fast på något sätt, eller ska den bara kunna "glida ur" sin infästning vid hjulet? Eller är det lättare att bara byta hela paktet med lager och allt? Passar det?
palman

Inlägg av palman »

sitter väl med sin stora mutter längst ut.
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Ja, om man ska byta alltihop. Men om man bara vill ha ut själva axeln och inte resten? Jag känner att jag är lite otydlig, jag kan fixa bilder till imorgon.
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

om du har gummiknutar på din bil så ta lös hela paketet på varje sida,alltså lossa hubbarna och vid växellådan och flytta över allt,hubbarna sitter ju bara i 2 stycken muttrar +styrleden,lätt som en plätt
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Är inte riktig med på vad du menar, så här ser det ut nu:
Bild

Bild

Ska jag ta loss stora muttern i mitten och byta hela lagerpaketet? Eller kan man få loss bara själva drivaxeln?
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

du vill ha ut drivaxeln ur drivknuten om det är det du vill är det enklas om du lossar den stor muttern i mitten och kanske med hjälp av ett don eller dylikt trycker hela paktet med drivknut och axel och sätter det sedan fast axeln i ett skruvstäd och slår varsamt på drivknuten för den sitter fast med splines och en låsring som släpper när man slår på drivknuten men tänk dig för vad du slår på drivknuten om du ska ha den kvar.
lycka till/marcus
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

OK, då låter det som en enklare lösning att byta alltihop inklusive drivknut. Så har man 2 drivknutar i reserv om det skulle krångla senare :D
Användarens profilbild
Magnusson

Inlägg av Magnusson »

Dem drivknutarna passar inte om du har riktiga S-bromsar Det enda du kan använda på bilderna är axeln och den indre gummiknuten och kullederna. Kolla upp styrarmarna med så du får rätt styrgeometri finns olika styrarmar till MKI och MKII MKIII Är din bil nyare än 70 har du annan utväxling på kuggstången mindre vändradie än dem gamla coopers
Går det så går det!!
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Nu blev det genast krångligare. Min clubman är från 72...

Är det någon som kan säga om detta är äkta S-bromsar? Eller måste jag få loss drivaxlarna i helt skick?

Bild
Användarens profilbild
_clubman_

Inlägg av _clubman_ »

det är cooper 998 bromsar... finns cooper s och cooper 998 och cooper 997.... varav storlekar i samma ordning...
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

och då passar mina drivknutar från -72 i dessa skivbromsar? Eller?
Användarens profilbild
Magnusson

Inlägg av Magnusson »

Japp där passar knutarna =)
(På cooper s är axeltappen grövre)
Går det så går det!!
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Vad bra! Då ska jag bara försöka få av stora muttern i mitten, kändes som att den satt rätt bra. Får dra på lite 5-56 så de får ligga och dra lite...
Husaberg

Inlägg av Husaberg »

Magnusson skrev:Dem drivknutarna passar inte om du har riktiga S-bromsar Det enda du kan använda på bilderna är axeln och den indre gummiknuten och kullederna. Kolla upp styrarmarna med så du får rätt styrgeometri finns olika styrarmar till MKI och MKII MKIII Är din bil nyare än 70 har du annan utväxling på kuggstången mindre vändradie än dem gamla coopers
FEL! Det var kun MK1 Minier som hadde annen utveksling på tannstanga. Disse hadde også andre styrearmer. Dessuten er vinkelen på Cooper S og "vanlig" den samme, men tykkelsen er forskjellig.
Skriv svar