Jag har fått tag i ett par cooper s skivbromsar som jag tänkte montera. Men jag får inte loss drivaxlarna från drivknuten (ute vid hjulet). Blir inte riktigt klok på hur det står beskrivet i manualen, verkar som att det ev finns 2 varianter. Min är den som avslutas med ett slags gummikors vid motorn.
Frågan är alltså, sitter drivaxeln fast på något sätt, eller ska den bara kunna "glida ur" sin infästning vid hjulet? Eller är det lättare att bara byta hela paktet med lager och allt? Passar det?
Ja, om man ska byta alltihop. Men om man bara vill ha ut själva axeln och inte resten? Jag känner att jag är lite otydlig, jag kan fixa bilder till imorgon.
om du har gummiknutar på din bil så ta lös hela paketet på varje sida,alltså lossa hubbarna och vid växellådan och flytta över allt,hubbarna sitter ju bara i 2 stycken muttrar +styrleden,lätt som en plätt
du vill ha ut drivaxeln ur drivknuten om det är det du vill är det enklas om du lossar den stor muttern i mitten och kanske med hjälp av ett don eller dylikt trycker hela paktet med drivknut och axel och sätter det sedan fast axeln i ett skruvstäd och slår varsamt på drivknuten för den sitter fast med splines och en låsring som släpper när man slår på drivknuten men tänk dig för vad du slår på drivknuten om du ska ha den kvar.
lycka till/marcus
Dem drivknutarna passar inte om du har riktiga S-bromsar Det enda du kan använda på bilderna är axeln och den indre gummiknuten och kullederna. Kolla upp styrarmarna med så du får rätt styrgeometri finns olika styrarmar till MKI och MKII MKIII Är din bil nyare än 70 har du annan utväxling på kuggstången mindre vändradie än dem gamla coopers
Magnusson skrev:Dem drivknutarna passar inte om du har riktiga S-bromsar Det enda du kan använda på bilderna är axeln och den indre gummiknuten och kullederna. Kolla upp styrarmarna med så du får rätt styrgeometri finns olika styrarmar till MKI och MKII MKIII Är din bil nyare än 70 har du annan utväxling på kuggstången mindre vändradie än dem gamla coopers
FEL! Det var kun MK1 Minier som hadde annen utveksling på tannstanga. Disse hadde også andre styrearmer. Dessuten er vinkelen på Cooper S og "vanlig" den samme, men tykkelsen er forskjellig.