Värmefläkt och jordfelsbrytare

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Värmefläkt och jordfelsbrytare

Inlägg av crowan »

Har inför vintern som närmar sig införskaffat en 5Kw värmefläkt till garaget. Trodde mig ha gjort ett fynd på blocket, men nu vet jag inte längre. :?

Fläkten fungerar och ger fin värme, men när termostaten ska slå ifrån, så smäller jordfelsbrytaren. Jag öppnade och kollade ner i fläkten och upptäcker då att nollan inte är inkopplad. Inte för att jag är någon hejare på el och jordfelsbrytare, men jag är rätt säker på att nollan måste vara inkopplad för att allt ska fungera.

Är det någon här som vet om man kan/hur man gör för att koppla in nollan? Det måste väl vara så att nollan idag går via jorden?

Kan fixa bilder om det kan vara till någon hjälp. Hur gammal den är vet jag inte, men den använder iallafall den nya sortens 3 fas koppling (rund istället för oval). Märket på fläkten är en:

Termo Gnosjö AB
Typ 570050
400V 5000W
Per Eklund

Inlägg av Per Eklund »

hej
det är inte så att nollan bara varit dåligt åtdragen, så att den har "hoppat" ur sin plint?
//Per
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Tyvärr inte, det ser inte ut som att det någonsin har funnits en nolla inkopplad.
Per Eklund

Inlägg av Per Eklund »

Men kolla i hansken till fläkten, kan ju va någon som har kopplat färgerna fel också, dom kanske har gjort någon bonnkoppling av nått slag. För nolla måste du ha, funnkar ju inte så bra utan..

//Per
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

vart gör du av dina D per? =) hehe samlar du på D? =) hansken och bonnkoppling.. =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Jag har kollat handsken också, det är inga problem där. Jag får mer känslan av att det blir överslag någonstans när termostaten slår ifrån...
Per Eklund

Inlägg av Per Eklund »

hehe, jo jag sammlar på dem! :D

Men tillbaka till fläkten. Du får vell ta o skruva isär den lite mer, och se om du hittar någon kabel eller dydligt som blivigt skadad, kan ju va någon som höljet blivigt sönderbränt på, så det blir överslag.

//Per
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Ja, jag får göra det. Tack för alla tips.
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Du ska inte ha någon nolla i den. Så den saknas inte. Tog isär min 9kW byggfläkt och kollade och där var det bara jorden och r1 s2 och s1 som hade ledare.. alltså användes alla stift utom nollan (den blå)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Jag fick kontakt med säljaren igen och det visade sig att han byggde såna på jobbet. Så det kom fram att det var termostaten som var paj, och han har lovat att skicka en ny. Så det ska nog ordna sig med lite go värme i garaget i vinter.
Skriv svar