Jobb som blästrare.

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Helipop

Jobb som blästrare.

Inlägg av Helipop »

Hej, jag vill bara höra vad ni tycker och tror om min ide att starta upp ett litet blästringsföretag. Än så länge spånar jag bara på iden.

Hur eller hur idén är att starta en liten enmansfirma där jag tänkte utföra blästerarbeten åt främst privatpersoner. Och varför jag nu kommit på tanken är att jag itne vet hur många gånger man stått och slipat med en trissa på en borrmaskin eller gjort riktigt skitgöra med vanliga verktyg när man vet att det skulle kunna gå så mycket fortare och smidigare med en bra bläster. Och att lämna ett arbete till en stor blästerfirma som främst gör arbeten åt företag blir både kostsamt och tar lång tid då dom ofta får göra det när dom får tid över efter sina ordrar.

Så nu kommer min fråga, vad tror ni om iden, är det nåt man kan livnära sig på, och skulle ni som är bilmekare och vad ni nu styr med vara intresserade av att skicka delar för blästring till en billig peng och sen få det skickat tillbaka, eller lämna och hämta, vilket som nu är smidigast i varje fall? En bläster kommer ju åt över allt och ger jämnt resultat och kommer åt i alla vinklar och vrår som är svårt att slipa, och då avverkar man ofta för mycket runt om i hopp om att komma åt allra längst in.

Känner ni att ni någongång skulle kunnat/velat utnyttja en sån service och kunna betala ett par hundra för att få det gjort?

Om det nu skulle bli aktuellt så är det kabinblästring med alla medium som jag genomför. Aluminiumoxid, alusilikat, glas, valnöt, etc etc, allt utom isblästring då, i allafall till en början. Så allt från motordelar till plåtdetaljer är ju aktuellt. Och jag kommer bygga en rätt stor kabin då. Förmodligen med en bottenyta på 180x120cm och höjd på en meter. Så framvagnar och bakvagnar, motordelar, fäljar osv osv är lätt match.

Vad tror ni?
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

jag jobbar både med att blästra och bygga alukåper till släpvagnar
så jag blästrar både stort och smått :D
när vi får tid så att säga.
jag tycker du ska starta med småskalig blästring absolut.
d är många som kommer till oss och vill ha blästrat bildelar
och bilar.
jag har blästrat 3 hundkojer och jag vet vart jag ska blästra och inte.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Klockrent, tack =) låter ju lite lovande i allafall. Kan tänka mig att det är mycket sug efter blästrare och att jag kommer göra en bra snygg sida på nätet kommer ju göra det mer attraktivt.. =) Lite webdesignkunnskaper och lite garageintresse i ett..

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Användarens profilbild
johnson

Inlägg av johnson »

Det låter som en bra idé det!
Enda nackdelen ja kan tänka på att det är för långt ifrån mej ;)
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Det går ju att bussgodsa saker fram och tillbaka.. =) skicka en sändning med grejer lixom och få tillbaka blästrade. =)

nordgren

Inlägg av nordgren »

Bara det inte väger mer än 40 kg :lol:
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Ja.. =) det var ärligt talat konstigt.. Ska ringa och kolla igen, deras listor täcker ju upp till 100 kilo och över. Borde ju minst gått till 100 kilo. Men hon trodde väl att det var en bowingturbinmotorstorlek som jag skulle skicka. =)

Användarens profilbild
El Gringo

Inlägg av El Gringo »

Men Johnson då, du har ju en suverän pickup ju, bara o tuta upp kojan o köra iväg! Jag kan tänka mig o låna den av dig nästa vinter om nån vill blåsa av en hel bil till rätt pris! :)
Skriv svar