Minda kanske?Jimbo skrev:mini2fast4u skrev:Stackars kojjor o bli våldtagna med hondamotorer, vad ska man kalla en sådan då? Honini???
Mivic
Vtec byggen?
Re: Stackars Kojja
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Stolt grundare av Hundkoja.com
Re: Stackars Kojja
mini2fast4u skrev:Stackars kojjor o bli våldtagna med hondamotorer
Instämmer!!!
Kojan är konstruerad på 50-talet och har kanske inte prestanda som motsvarar en del personers krav..

Honda TJI-vic kom väl något lite senare,så om man vill ha en "bättre" bil kan man väl köpa och våldföra sig på Hondan istället?
Jag förstår inte felet i att göra en bra bil bättre. Vill man ha en orginal mini
så byter man väll häller inte ut några delar än just orginal.
Så jag förstår inte att en honda motor skulle va en mer våldtäkt än
en 1380 motor med turbo.
Mitt "honda" bygge har aldrig och kommer aldrig att vara meningen att bli
en snygg orginal koja. Då hade jag inte pillat med motorns effekt överhuvudtaget.
så byter man väll häller inte ut några delar än just orginal.
Så jag förstår inte att en honda motor skulle va en mer våldtäkt än
en 1380 motor med turbo.
Mitt "honda" bygge har aldrig och kommer aldrig att vara meningen att bli
en snygg orginal koja. Då hade jag inte pillat med motorns effekt överhuvudtaget.
Nä precis.. jag tycker att hundkojan är ganska läcker orginal men kan bli mycket läckrare om den inte är helt orginal.. tez byta stolar eller sätta in en stereo kanske vassare motor.. det är ju sådana saker som ger bilen karaktär och inte bara precis som den såg ut då den rullade ur fabrik
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
jeg stemmer for Houdini
holder selv på med å sette inn en suzukimotor i min.
grunnen er enkel, minimotoren var forut for sin tid når den kom, og der stoppet det!
holdbarhet kombinert med effekt passer ikke minimotoren så godt (sikkert noen som er uenig der) skal man ha over 150 hk i minien kan man godt få dette ut av en minimotor, men det koster og det holder ikke så mange km før ting må overhales igjen.
jeg har mange argumenter for å konvertere til en annen motor.
argumentene i mot er selvsagt at det er ikke noe annet som passer rett inn og man må modifisere en del.
minien mister litt av sin identitet.
jeg har full forståelse at man trimmer minimotorer også
det jeg er opptatt av er at det ikke skal synes at jeg har satt inn en annen motor, med mindre man åpner panseret.
høre det, det vil man!

holder selv på med å sette inn en suzukimotor i min.
grunnen er enkel, minimotoren var forut for sin tid når den kom, og der stoppet det!
holdbarhet kombinert med effekt passer ikke minimotoren så godt (sikkert noen som er uenig der) skal man ha over 150 hk i minien kan man godt få dette ut av en minimotor, men det koster og det holder ikke så mange km før ting må overhales igjen.
jeg har mange argumenter for å konvertere til en annen motor.
argumentene i mot er selvsagt at det er ikke noe annet som passer rett inn og man må modifisere en del.
minien mister litt av sin identitet.
jeg har full forståelse at man trimmer minimotorer også

det jeg er opptatt av er at det ikke skal synes at jeg har satt inn en annen motor, med mindre man åpner panseret.
høre det, det vil man!

- mini2fast4u
- Inlägg: 373
- Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Honda eller BMC
Sååjaa, då lugnar vi ner oss lite! Det var inte meningen att du skulle ta illa upp!
Men var o en har ju sina åsikter.
Jag vet bara att min motor härrör ifrån BMC familjen och kan därför besiktiga in den med (motorn ändrad) i papperna, Bilen har ju redan S spec. med bromsar o dylikt o de är ju godkända för effekter upp till 128hk utan att man behöver regga om dem! Visst hade det varit fränt med en VTEC maskin i kojjan men föredrar heldre att bygga på en orginalbaserad motor då jag inte vill förstöra min gamla Pickup om du förstår vad jag menar!?!
Men var o en har ju sina åsikter.
Jag vet bara att min motor härrör ifrån BMC familjen och kan därför besiktiga in den med (motorn ändrad) i papperna, Bilen har ju redan S spec. med bromsar o dylikt o de är ju godkända för effekter upp till 128hk utan att man behöver regga om dem! Visst hade det varit fränt med en VTEC maskin i kojjan men föredrar heldre att bygga på en orginalbaserad motor då jag inte vill förstöra min gamla Pickup om du förstår vad jag menar!?!

Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Re: Honda eller BMC
För alla som kör med sina kojor o vill ha mycke effekt så e det väl ok men en Honda motor! Toktrimmade museebilar suger ju fett.....
Honda motor
Är det nån som har lyckats typa in en koja med annan motor?
Är tex en Honda 1.6 16V VTEC 150 hk omöjlig i Sverige?
Vad säger besiktningen?
Mvh Tomas
Är tex en Honda 1.6 16V VTEC 150 hk omöjlig i Sverige?
Vad säger besiktningen?
Mvh Tomas
jag har snackat med sfro och han sa att det var hel lungt så länge jag håller mig till 15kW/100kg, bättre bromsar och styvar till chassiet lite.
Men det blir ju ett ombyggt fordon och då kostar det 3000kr hos sfro och
sedan 1300kr hos bilprovningen. Men det där med draken motorn blir ju
lite svårare förstås
Men det blir ju ett ombyggt fordon och då kostar det 3000kr hos sfro och
sedan 1300kr hos bilprovningen. Men det där med draken motorn blir ju
lite svårare förstås

-Magne- skrev:Det som er så ille med å sette inn en honda i minien er jo at du må rasere torpedoveggen og hele fronten, og dermed svekker bilens stivhet, samt at det er et helvete om noen vil gjøre den orginal igjen.
nei, har man lyst på v-tec så får men kjøpe seg en Civic!
De beror väl helt på hur du gör ditt bygge...min kojja kommer blir styvare än den va innan.
Varför skulle man vilja ha den orginal igen?