Problem med vindrutetorkarmotorn....
Problem med vindrutetorkarmotorn....
Hej jag undrar om det går att renovera vindrutetorkarmotorn eller om man måste köpa en ny. Den går men är svag, fungerar om man har vatten på rutan. Batteriet och generatorn är ok.
Den sitter i en mini 1000 78"
MVH Fredrik
Den sitter i en mini 1000 78"
MVH Fredrik
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
- Ort: Åseda
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
Hej
Hade problem förra året med sega, orkeslösa vindrutetorkare. Orsaken var kraftigt spänningsfall från startreläet. Det var dålig kontakt på anslutningen på startreläet som matar ut spänning till bl.a strömställaren för torkarna. Efter rengöring och byte av kabelskon så funkade torkarna.
Så kolla och gör rent anslutningen på startreläet och kanske byt kabelsko.
Mvh/ BOA
Hade problem förra året med sega, orkeslösa vindrutetorkare. Orsaken var kraftigt spänningsfall från startreläet. Det var dålig kontakt på anslutningen på startreläet som matar ut spänning till bl.a strömställaren för torkarna. Efter rengöring och byte av kabelskon så funkade torkarna.
Så kolla och gör rent anslutningen på startreläet och kanske byt kabelsko.
Mvh/ BOA
- MiniAnders
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
- Ort: Jönköping
Torkarna stannar åt fel håll..
Har ett annat problem med mina torkare, de stannar åt fel håll när man stänger av dem. Alltså åt vänster. (De går lite långt också, så den vänstra sticker utanför rutan lite)
Hur gör jag för att rätta till det?
Kan ju inte bara lossa torkarna och skruva fast dem i rätt läge, då åker de ju ner på huven när man drar igång dem..
Hur gör jag för att rätta till det?
Kan ju inte bara lossa torkarna och skruva fast dem i rätt läge, då åker de ju ner på huven när man drar igång dem..
Som med allt annat så lever vissa saker sina egna liv! Och även jag har problem med mina torkare... Det slår tillbaka långt utanför fönstret ner mot huven så att bladen förstörs
Sen så låter det en hel del om dem...
Plocka ur allt, smörj upp och byt skor så ska du se att det fungerar, gör det inte så får du lov att köpa ny motor

Plocka ur allt, smörj upp och byt skor så ska du se att det fungerar, gör det inte så får du lov att köpa ny motor

jag har haft problemet med "svaga" torkare. Det berodde på att reläet
som sitter på torkarmotorn hade korroderat en massa.
Att torkarna går för långt utanför rutan kan bero på att muttern som gängar
fast torkarmotorn mot skidan som fjädern löper i har gängat upp sig.
Har varit med om det. Det kan vara svårt att upptäcka om man inte tittat
efter just det.
som sitter på torkarmotorn hade korroderat en massa.
Att torkarna går för långt utanför rutan kan bero på att muttern som gängar
fast torkarmotorn mot skidan som fjädern löper i har gängat upp sig.
Har varit med om det. Det kan vara svårt att upptäcka om man inte tittat
efter just det.
- MiniAnders
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
- Ort: Jönköping
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
På mk I och mk II så parkerar torkarna åt höger på vindrutan. På mk III och uppåt så parkerar de åt vänster. På tidiga mk I så är slaget för långt så att bladen slår i gummilisten.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- MiniAnders
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
- Ort: Jönköping
Du har en Mk III. Den kom i slutet av -69 som -70 års modell. Fram till dess så hade Mini utanpåliggande dörrgångjärn och skjut-fönster. Mk III fanns fram till -76.
Torkarna kommer upp på rätt ställemen vilar åt fel håll. Pluggarna är för om bilen är högerstyrd. Då går torkarna åt andra hållet, precis som de tidigare gjorde på alla MkI och Mk II. Mitt tips är att tidigare ägare bytt torkarmotor och råkat få en tidig sådan. Rådet blir alltså: Byt till en senare torkarmotor! Det finns säkert någon här på forumet som har en liggande till en billig penning.
Torkarna kommer upp på rätt ställemen vilar åt fel håll. Pluggarna är för om bilen är högerstyrd. Då går torkarna åt andra hållet, precis som de tidigare gjorde på alla MkI och Mk II. Mitt tips är att tidigare ägare bytt torkarmotor och råkat få en tidig sådan. Rådet blir alltså: Byt till en senare torkarmotor! Det finns säkert någon här på forumet som har en liggande till en billig penning.

Hans L
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Ser att du bor i Jönköping MiniAnders. Jag håller till i Borås och jag har en hel hög torkarmotorer liggandes. Hör av dig om du vill köpa en.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Här finns en mycket bra sida att utbilda sig i ämnet "Mini Mk?": http://miniresource.com/index.php
Klicka sedan bara på "Model Information"
Klicka sedan bara på "Model Information"

Hans L