su eller weber
su eller weber
hallå en liten fråga. jag har dubbla su 1 1/2 på kojan nu. blir det nån större skillnad om man sätter ditt en singel weber 38 eller 40.
"Mange" från Norge skrev något om att det måste kapas i torpeden för att få plats med Weber! ingalunda! det finns insug,och då menar jag INTE det s.k. svanhalsinsuget.Utan kort rakt,antingen ett alu.insug,eller ett Maniflow ett s.k. "kort/rakt" ca 3,5-4".Givetvis så krävs det lite "air-area" till en Weber,men det kan lösas något genom att dra en friskluftslang från grillen/fronten upp till trattarna(liknande som på MiniMiglia-bilarna)
Fast det är klart! Dubbla SU eller en stor SU på ett Torquemaster-insug,funkar ju alldeles ypperligt,betänk att det inte är en Formel 1 bil...Även om man önskade det ibland!
"cash from chaos"/Mongoose
Fast det är klart! Dubbla SU eller en stor SU på ett Torquemaster-insug,funkar ju alldeles ypperligt,betänk att det inte är en Formel 1 bil...Även om man önskade det ibland!
"cash from chaos"/Mongoose
mongoose skrev:"Mange" från Norge skrev något om att det måste kapas i torpeden för att få plats med Weber! ingalunda! det finns insug,och då menar jag INTE det s.k. svanhalsinsuget.Utan kort rakt,antingen ett alu.insug,eller ett Maniflow ett s.k. "kort/rakt" ca 3,5-4".Givetvis så krävs det lite "air-area" till en Weber,men det kan lösas något genom att dra en friskluftslang från grillen/fronten upp till trattarna(liknande som på MiniMiglia-bilarna)
Fast det är klart! Dubbla SU eller en stor SU på ett Torquemaster-insug,funkar ju alldeles ypperligt,betänk att det inte är en Formel 1 bil...Även om man önskade det ibland!
"cash from chaos"/Mongoose
MEN, da får du ikke de noe mere hester enn med dobbel S.U, du får nok det samme, men det er bare bortkastede penger.
bruker man svanehals innsug får man en del mindre hk


Magne Røyrvik
Norge
Norge
-Magne- skrev:mongoose skrev:"Mange" från Norge skrev något om att det måste kapas i torpeden för att få plats med Weber! ingalunda! det finns insug,och då menar jag INTE det s.k. svanhalsinsuget.Utan kort rakt,antingen ett alu.insug,eller ett Maniflow ett s.k. "kort/rakt" ca 3,5-4".Givetvis så krävs det lite "air-area" till en Weber,men det kan lösas något genom att dra en friskluftslang från grillen/fronten upp till trattarna(liknande som på MiniMiglia-bilarna)
Fast det är klart! Dubbla SU eller en stor SU på ett Torquemaster-insug,funkar ju alldeles ypperligt,betänk att det inte är en Formel 1 bil...Även om man önskade det ibland!
"cash from chaos"/Mongoose
MEN, da får du ikke de noe mere hester enn med dobbel S.U, du får nok det samme, men det er bare bortkastede penger.
bruker man svanehals innsug får man en del mindre hkenn med SU.
aha okok.men tack då.då blir det till att behålla dom som sitter där ..hehe
Husaberg skrev:Hva slags motor har du?
det är en mini cooper 998 tror jag.. toppen är portad, där sitter annan kam på den, extraktor gren rör och sportavgassystem.. och dubbla su förgasare på kort insug..väldigt kort tycker jag det är itne jag som har trimmat den så jag vet inte riktigt om den är uppborrad eller nåt sånt men jag tror de för jag har toppen i skolan nu och slippar in ventiler och så.. jo motorn är i stort sett nyronoverad med..gjort av dom förra ägarna.
tack på förhand
Hvis du har en 998motor er twin 1 1/2" ALTFOR stort også. Det vil være mye bedre med twin Hs2 eller en enkel HS4. Det er ikke forgasseren/forgasserne som er restriksjonen mot hk i det hele tatt. Det vil bli umulig å justere den riktig med disse.
En Weber45 vil være enda mer ubrukelig på denne motoren.
En Weber45 vil være enda mer ubrukelig på denne motoren.
Husaberg skrev:Hvis du har en 998motor er twin 1 1/2" ALTFOR stort også. Det vil være mye bedre med twin Hs2 eller en enkel HS4. Det er ikke forgasseren/forgasserne som er restriksjonen mot hk i det hele tatt. Det vil bli umulig å justere den riktig med disse.
En Weber45 vil være enda mer ubrukelig på denne motoren.
hej igen.. det blev lite fel det jag skrev innan. jag har plockat av toppen och mät upp lite grejor så de visade sig att det är en 1275 cooper s enligt instruktions boken. har gått efter kubiken och ventilerna och lite sånt så kom vi fram till det.. den förra ägaren lr han innan har antagligen bytt motor då. jippie.. nån som vet uppskattningsvis hur många pållar där kan vara i den.. där sitter extrakter grenrör, annan kam. den är portad.sportavgassystem,
tack på förhand
KOJ KOJ,
DET BLIR ETT HELT ANNAT RYT FRÅN 4000 OCH UPPÅT MED EN DELLORTO,WEBER ELLER SOLEX MED T.EX 36-38 MM HALSRINGAR,
SPECIELLT I JÄMFÖRELSE MED OM DU HAR ETT ORIGINAL DUBBEL-SU-INSUG. HAR SJÄLV KÖRT MED BÅDA SORTER MEN HAR NÄSTAN ALLTID
FÖREDRAGIT DEN ICKE-ENGELSKA VARIANTEN.
STÖRSTA SKILLNADEN BLIR INSUGNINGS-SNARKET I KUPEN.
H E L T U N D E R B A R T
JAG ÄLSKAR DET,BLIR ALLDELES KNÄSVAG AV DET LJUDET!


DET BLIR ETT HELT ANNAT RYT FRÅN 4000 OCH UPPÅT MED EN DELLORTO,WEBER ELLER SOLEX MED T.EX 36-38 MM HALSRINGAR,
SPECIELLT I JÄMFÖRELSE MED OM DU HAR ETT ORIGINAL DUBBEL-SU-INSUG. HAR SJÄLV KÖRT MED BÅDA SORTER MEN HAR NÄSTAN ALLTID
FÖREDRAGIT DEN ICKE-ENGELSKA VARIANTEN.

H E L T U N D E R B A R T



