Het motor! (topplockspackning?)
Het motor! (topplockspackning?)
På tredje dagen (av mitt Mini-ägarskap) så blev plötsligt motorn tokvarm!!!
Misstänker termostat eftersom ingen värme kommer till kupén heller.
Var hittar man en passande termostat till en Mini 1000 -75...???
Misstänker termostat eftersom ingen värme kommer till kupén heller.
Var hittar man en passande termostat till en Mini 1000 -75...???
Senast redigerad av maig den 5 maj 2007 kl. 10:53, redigerad totalt 1 gånger.
Eller, om du vill åka nu i helgen: Plocka ur den gamla termostaten och åk till någon näraliggande mack och jämför. Jag köpte på OK! Termostaten är lika till många engelska bilar + bl.a SAAB 99-900. Det var nämligen Triumph som konstruerade motorn till SAAB 99. Kolla gradtalet så att du får en "sommartermostat".
Ta dig även en titt på fläktremmen!
Lycka till
Ta dig även en titt på fläktremmen!
Lycka till

Hans L
-
- kerguelair
Kylarlocket? Hur då - nån sorts säkerhetsventil som fastnar eller?
Hur som helst så verkar ingen veta (Mekonomen, OK, Biltema) vilken termostat det ska va i en koja! Blir väl till att plocka ur den och åka och jämföra...
Hur som helst så verkar ingen veta (Mekonomen, OK, Biltema) vilken termostat det ska va i en koja! Blir väl till att plocka ur den och åka och jämföra...

/maig
(denna post skrevs med min gamla profil som är död - nu heter jag Magna-Flash)
Tog in och värmde på termostaten i lite vatten på spisen - och si på fan!!!
Den öppnade sig som den ska...
Däremot var det inte mycket till vatten i kylarn och det ser ut att det
sipprat ut genom den lilla slangen uppe vid kylarlocket!
Varför har det gjort det - nån som vet? Är locket felande eller?
Den öppnade sig som den ska...
Däremot var det inte mycket till vatten i kylarn och det ser ut att det
sipprat ut genom den lilla slangen uppe vid kylarlocket!
Varför har det gjort det - nån som vet? Är locket felande eller?
/maig
- kerguelair
mnja, är locket alldeles otätt så blir den varm efter ett tag eftersom trycket inte byggs upp / luftfickor kan bildas / fast då borde den bli varm bara efter en bra stund.
Cirkulerar vattnet som det skall i kylaren ? Kan det vara stop där inne ?
Cirkulerar vattnet som det skall i kylaren ? Kan det vara stop där inne ?
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Hujedamej!
Pratade med en bilmek idag som sa att han till 99% trodde det var topplockspackningen som gått. Avgaserna som isåfall läcker ut i kylkanalen
pressar ut vattnet, menar han...
Och jag som inte ens ägt bilen i en vecka!
Pratade med en bilmek idag som sa att han till 99% trodde det var topplockspackningen som gått. Avgaserna som isåfall läcker ut i kylkanalen
pressar ut vattnet, menar han...
Och jag som inte ens ägt bilen i en vecka!

/maig
-
vattnet cirkulerar oavsett om kylarlocket är helt eller ej.
däremot kan fjädern i locket tappa spänsten,så att vatten
spottas ut lite nu och då. fyll på vatten igen du
och köp ett nytt lock. att topppackningen är dålig är lika med noll
såvida du inte har kört runt i många dar med het motor.
d finns en del vänliga kojefolk ii sundsvall som kan hjälpa
dig att byta packning OM den är trasig.
däremot kan fjädern i locket tappa spänsten,så att vatten
spottas ut lite nu och då. fyll på vatten igen du
och köp ett nytt lock. att topppackningen är dålig är lika med noll
såvida du inte har kört runt i många dar med het motor.
d finns en del vänliga kojefolk ii sundsvall som kan hjälpa
dig att byta packning OM den är trasig.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Eftersom du inte heller får någon värme så måste det ju vara tätt någonstans.
1/ Kan du se om någon har använt silikon "packning på tub" någonstans, tex vid vattenpump, termostat eller värmekran? Packning på tub är bra men tätar gärna på fel ställe!
2/ Termostaten vänder väl rätt med temperaturkännaren i toppen? Vissa termostater går att vända upp och ner och då reagerar de först när det är alldeles för sent.
3/ Prova med att köra utan termostat. Detta ger ingen riktigt bra cirkulation men den blir betydligt bättre än med en stängd termostat.
4/ Var vattenpumpen nyligen bytt när du köpte bilen? De finns nämligen lite olika djup på vingarna och även bättre/sämre kvalité.
5/ Naturligtvis så har du redan provat med kylar-rens. Om inte så gör det! Spola sedan ordentligt med vattenslang. Lossa den grova slangen vid vattenpumpen och spola åt båda hållen. Spola även kylaren utifrån, både från innerskärmen mot motorrum och så gott det nu går genom fläkten mot hjulhuset.
Funkar det inte nu.............så är det säkert nåt annat!
1/ Kan du se om någon har använt silikon "packning på tub" någonstans, tex vid vattenpump, termostat eller värmekran? Packning på tub är bra men tätar gärna på fel ställe!
2/ Termostaten vänder väl rätt med temperaturkännaren i toppen? Vissa termostater går att vända upp och ner och då reagerar de först när det är alldeles för sent.
3/ Prova med att köra utan termostat. Detta ger ingen riktigt bra cirkulation men den blir betydligt bättre än med en stängd termostat.
4/ Var vattenpumpen nyligen bytt när du köpte bilen? De finns nämligen lite olika djup på vingarna och även bättre/sämre kvalité.
5/ Naturligtvis så har du redan provat med kylar-rens. Om inte så gör det! Spola sedan ordentligt med vattenslang. Lossa den grova slangen vid vattenpumpen och spola åt båda hållen. Spola även kylaren utifrån, både från innerskärmen mot motorrum och så gott det nu går genom fläkten mot hjulhuset.
Funkar det inte nu.............så är det säkert nåt annat!

Hans L
-
Läget just nu...
Har bytt till ny termostat samt kylarlock.
Nu verkar det som om det kommer vatten ut i avgaskanalen istället för tvärtom (men det beror väl på att jag nu har bättre tryck i kylkanalen pga nya locket + mer vatten kanske). Iallafall går bilen skitkasst och sprutar rök där bak som ett ånglok. Jag gissar på topplockspackning. Inget vatten i oljan dock...
Nån som vet nån duktig mekaniker med känsla för gamla bilar i Sundsvall???
Tallefjanten - kände du nån?
Eller är det lätt att byta själv - är ganska teknisk men har begränsad erfarenhet av att meka med bilar...
Har bytt till ny termostat samt kylarlock.
Nu verkar det som om det kommer vatten ut i avgaskanalen istället för tvärtom (men det beror väl på att jag nu har bättre tryck i kylkanalen pga nya locket + mer vatten kanske). Iallafall går bilen skitkasst och sprutar rök där bak som ett ånglok. Jag gissar på topplockspackning. Inget vatten i oljan dock...
Nån som vet nån duktig mekaniker med känsla för gamla bilar i Sundsvall???
Tallefjanten - kände du nån?
Eller är det lätt att byta själv - är ganska teknisk men har begränsad erfarenhet av att meka med bilar...
/maig
- 1275GTclubman
fan....flytta till skåne så hadde det vat ordnat på en timma lr två:P haha nå skämtosodo det e en baggis att byta packning av med locket planatoppen o byt packning:) e du jävlig räknar du fram ett nytt kompresionsförhållande o får litta mera krut sen drar du ihoppa det med en moment nyckel:) se till att den e kalibrerad bara även om den inte e superkänslig ....se även till att byta bypass slang mellan topp o pump om du har det möget...sj byggde jag om med min nya topp...kan rekomenderas om du har det...hadet o lycka till
-