styrväxeln kass, 97 a 4000 mil ,
vad behöver jag ta loss, måste jag lossa framvagnen
för att byta styrväxeln?
mcthomas
vinglig bil
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
är du helt säker påatt d är den som är kass?
OM gummiupphängningarna på framvagnen är kass så
får du en vingligt beteende på bilen.
hela framvagn rör sig i sidoled om upphängningarna har delat på sig.
inte så ovanligt fenomen på kojer från 76-00.
du har två i framkant i dom små runda hålen i frontplåten under kofångare. + två i bakkant på framvagnen ungefär vid golvplåten fram.
var ganska så medioker gummikvalitet på 90-tals kojerna.så byt till nya
så ska du se att den blir bra.
om du har konstaterat att kuggstången är kass måste du lossa dom två
enorma bultarna vid tornen. öppna huven och titta på vardera sida av tvärbalken som sitter vid torpedväggen där hittar du dom.
sen lossa upphängningarna vid golvplåten fram.möjligtvis lossa
"stickepinnarna" till växellådan. sänk ner framvagn ibakkant litegrann
såpass att du kan lirka ut kuggstången.
OM gummiupphängningarna på framvagnen är kass så
får du en vingligt beteende på bilen.
hela framvagn rör sig i sidoled om upphängningarna har delat på sig.
inte så ovanligt fenomen på kojer från 76-00.
du har två i framkant i dom små runda hålen i frontplåten under kofångare. + två i bakkant på framvagnen ungefär vid golvplåten fram.
var ganska så medioker gummikvalitet på 90-tals kojerna.så byt till nya
så ska du se att den blir bra.
om du har konstaterat att kuggstången är kass måste du lossa dom två
enorma bultarna vid tornen. öppna huven och titta på vardera sida av tvärbalken som sitter vid torpedväggen där hittar du dom.
sen lossa upphängningarna vid golvplåten fram.möjligtvis lossa
"stickepinnarna" till växellådan. sänk ner framvagn ibakkant litegrann
såpass att du kan lirka ut kuggstången.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Det kan vara väldigt enkelt!...om du har tur!
Min var vinglig (årsmodell 2000!. Jag lyfte på mattan och kollade så att muttrarna till de U-klammor som håller styrväxeln var ordentligt dragna. De var de inte! Det var hela styrväxeln som flyttade sig.
Alltså: Lyft upp mattan. (Du drar först upp gummilisten på tröskeln.) Det finns till och med ett snitt i den isolermatta som ligger under golvmattan så att du enkelt skall komma åt dessa muttrar, en U-klamma = två muttrar på vardera sida. På tidigare kojor satt muttrarna med låsbleck men på senare med simpla låsmuttrar. Dra muttrarna lagom hårt (inte för hårt!)
Sedan blir det mycket bättre!....om du har tur!
Min var vinglig (årsmodell 2000!. Jag lyfte på mattan och kollade så att muttrarna till de U-klammor som håller styrväxeln var ordentligt dragna. De var de inte! Det var hela styrväxeln som flyttade sig.
Alltså: Lyft upp mattan. (Du drar först upp gummilisten på tröskeln.) Det finns till och med ett snitt i den isolermatta som ligger under golvmattan så att du enkelt skall komma åt dessa muttrar, en U-klamma = två muttrar på vardera sida. På tidigare kojor satt muttrarna med låsbleck men på senare med simpla låsmuttrar. Dra muttrarna lagom hårt (inte för hårt!)
Sedan blir det mycket bättre!....om du har tur!

Hans L