Koppling kopplar dåligt
Koppling kopplar dåligt
Försökte justera kopplingen förra veckan, svårt att få i växlarna. Efter ett tiotal resultatlösa försök att justera enligt verkstadshandboken upptäckte jag att slavcylindern inte räckte till. Kolven går emot låsringen som sitter inne i cylindern. Jag löste det provisoriskt genom att förlänga pinnen med en liten plastgrej (funkar fint). Jag kan inte klura ut vad som är orsaken till problemet, är det slavcylindern (i renoveringsbehov) eller längre ner tex urtrampningsaxel. Tacksam för ideer och förslag....
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
- Snailspeed
Kan vara kopplingsarmen som blivit böjd. Finns två varianter på den, en rak och en med vinkel. Ta loss den och kolla så att kulan längst ner på armen inte lutar åt fel håll.
Kan ju också vara urtrampningslagret som är dåligt. Låter det illa när du frikopplar.
Kan ju också vara urtrampningslagret som är dåligt. Låter det illa när du frikopplar.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Tack för tipsen. Jag har nog den vinklade varianten, den passar inte alls om man vänder den. Det låter inget speciellt när jag frikopplar.
Jag är nog inne på Henrik linje. Det funkar bra nu när jag gjorde en förlängare. Det var dock inget speciellt stort glapp i kulan på kopplingsarmen. Det får bli en justerbar pinne, senare.
Jag är nog inne på Henrik linje. Det funkar bra nu när jag gjorde en förlängare. Det var dock inget speciellt stort glapp i kulan på kopplingsarmen. Det får bli en justerbar pinne, senare.
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)