Slagarmsbussning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Boden

Slagarmsbussning

Inlägg av Boden »

Försöker byta bussning till övre slagarm (eng: tie-bar). Den öglan som fäster i motorn var inga problem att få loss. Värre är det med öglan som vätter mot torpeden. Muttern har jag fått loss, men bulten är ta mig f... omöjlig att dra/skruva rakt upp. har badat den en natt i 556. Leker med tanken att hissa upp bilen på GDS.en; sätta ett spett mot bulten underifrån och sen sänka bilen sakta så att bulten förhoppningsvis trycks ut. Detta om inte någon annan kan komma med ett rådigt förslag först.
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Kan du inte väma den? Det är väl en gummibussning, så den borde kunna mjukna en del om man värmer på ordentligt.
Användarens profilbild
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

är en stål hylsa inuti och den har nog blivet till ett med bulten,
såga av med en stick såg eller bågfils blad.

kan va ett helvete.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Boden

Inlägg av Boden »

Ska klura på hur att värma bulten utan att ormboet med slangar som är i vägen far illa... Hr ingen lust att slit ut dem (broms, koppling, bensin)

Tror inte att det är en stålhylsa då den främre,som gick lätt att ta bort, hade en nylonhylsa. Därermot är det stålhylsa i reservkittet som ska dit.

Apropå värme så går värmeslangen till kupén genom bläcket som den fördömda bulten sitter fast i. Så om jag tar bort den slangen, kan jag kanske med lite hjälp kunna få bort bläcket och därmed få bättre hävstångseffekt...
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Plåten som slangarna går igenom sitter bara med ett par bult. Det luriga är att nå ut till bultarna i motorutrymmet när man ligger på rygg på golvet inne i bilen för att komma åt muttrarna. :lol:
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Boden

Inlägg av Boden »

Tack Snailspeed, nu är den loss! Och Ola, du hade rätt, det var en metallhylsa (vackert förenad med bulten...) i fästet mot torpeden. Så nu är det lite nya packningar och en bult som skall köpas, sen blir det åka igen... när slavkolven till kopplingen är fixad förståss... den läcker noterade min fru...
Skriv svar