Motorbyte

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
humbug
Kontakt:

Motorbyte

Inlägg av humbug »

Håller just nu på med att byta motor och har stött på ett litet problem. Mina inre drivknutar passar inte på den nya motorn. Jag har även fått drivknutarna till den nya motorn, men då passar inte drivaxlarna. Jag har lagt upp en köpes annons på drivaxlar men har inte riktigt tid att vänta på napp. (IMM om 2 veckor). Alternativet som jag har är att ta utgående drivaxlar (eller vad det heter) från den gamla motorn (växellådan) och sätta på den nya, går det? Och hur klurigt är det. Hur mycket behöver jag riva. Nya packningar och sånt lär jag väl behöva.

Tacksam för tips.

Länk till sprängskiss:http://www.scparts.co.uk/index/lang-2/l ... rungtop=30
nr 19 sitter på gamla motorn, nr 50 sitter på nya.

/ Pierre
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Användarens profilbild
jonas

Inlägg av jonas »

Jag antar att du har gummiknutar på den gamla motorn och ska ha "vanliga knutar" på den nya.
Jag har stött på samma problem, och fick tipset av en på Dalhems att kapa den gängade delen på gummiknutdrivaxeln och trycka dit den nya då det är samma splines. Det var tydligen beprövat på 4 timmarsbilar.
Jag är inne på femte året med dom kapade nu och har inte haft några problem alls!
Användarens profilbild
humbug
Kontakt:

Inlägg av humbug »

Jo, det sitter gummiknutar med tillhörande drivaxlar på den gamla motorn. Det jag saknar är drivaxlarna till nya motorn med "vanliga knutar". Så jag har två alternativ, nya drivaxlar eller byta utgående drivaxlar så de passar befintliga gummiknutar. Det lutar åt alternativ 2.
Användarens profilbild
humbug
Kontakt:

andra frågor

Inlägg av humbug »

Har två andra frågor i detta ämne:

1. Funkar en non-verto slavcylinder på en verto-koppling?

2. På vilken nivå (höjd) ska ett expansionskärl sitta?

/ Pierre
Användarens profilbild
humbug
Kontakt:

...forsätter monologen...

Inlägg av humbug »

Startade upp nya motorn idag, den går som en dröm. Taskigt väder bara, så det blev bara två varv runt kvarteret.

Problemet med drivkaxlarna är löst. En liten tankemiss av mig. De gamla axlarna passade inte på de nya knutarna men de gamla knutarna passade givetvis på den nya motorn, dock utan låsning. Tack för tipset Jonas, fast det var tvärt om.

Jag kan svara på en av mina egna frågor nu, slavcylindern funkar både den gamla och nya typen av koppling.

Däremot har jag inte fått ordning på kylsystemet och expansionskärl. Är det någon som har en bra länk till ett flödes-/kopplingschema, bilder, beskrivning etc?
Skriv svar