Hej!
Min kärra har börjat med lite "roligheter". Vid varvtal strax under 3000 så verkar det som om den bara går på tre cylindrar, den låter mer som en gammal Saab V4 än en koja. Jag har kollat tändkablar och bytt tändstift. Två av stiften såg normala ut medan det ena av de två återstående var sotigt och det andra var söligt av bensin.
Efter bytet körde jag 40-50 mil men den går lika konstigt. Jag kollade stiften igen och det syns tydligt att något är fel, det ser nästan ut som tidigare. Bensinförbrukningen har ökat men bara extremt lite.
Någon som har ett tips?
Ojämn gång / går på tre cyl?
Ojämn gång / går på tre cyl?
/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Jag tycker det låter som överslag i tändkabel eller fördelarlock. Kolla vid tändkabelns anslutningar om det finns tunna sprickor eller urgröpta spår. Kolla efter samma sak på locket. Överslagsgnistorna gröper ur materialet och lämnar små "diken" efter sig.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Tack för svaren! 
Topplockspackningen tror jag inte det kan vara eftersom det är cylindrarna 1 och 4 som spökar, de två mittersta verkar OK.
Motorn är en MPI så det finns inget normalt fördelarlock eller choke. Hoppas det inte är ventilerna...

Topplockspackningen tror jag inte det kan vara eftersom det är cylindrarna 1 och 4 som spökar, de två mittersta verkar OK.
Motorn är en MPI så det finns inget normalt fördelarlock eller choke. Hoppas det inte är ventilerna...
/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
Kollade kompet nyss och den var helt OK. 10:1 på sämsta cylindern, drygt 11:1 på bästa. 
I morgon ska jag kolla tändpaketet med mikroskop.
(att jag tar god tid på mig beror på att jag inte varit hemma om någon skulle få för sig att undra)
/M

I morgon ska jag kolla tändpaketet med mikroskop.
(att jag tar god tid på mig beror på att jag inte varit hemma om någon skulle få för sig att undra)
/M
/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."