Hjääälp rost!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Frejkan

Hjääälp rost!

Inlägg av Frejkan »

Halloj!

Min Austin Cooper, rostlagades, lackades och rostskyddades för lite drygt 20 år sedan. Med tanke på den blöta sommaren så lyfte jag på mattorna för att titta på golvet och hittade massor med rost. Såg ett minimalt hål och på andra delar låter det väldigt osundt när jag knackar.

Bild
Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-08-06

Är det något särskilt jag ska tänka på när jag börjar slipa bort rosten? Finns det särskild ekonomiplåt för de här bitarna av golvet? (det är alltså framför förar och passagerarstolen)
zimon

Inlägg av zimon »

se de positivt: Bilen blir lite lättare

säger en man som inte har en rostfläck på bilen
:roll: :oops:
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Det är bara att slipa väck och lappa i en ny bit. Det finns alla möjliga plåtar att beställa, hela govet, eller bara de bitarna framför sätena.

Sen är det bara att börja svetsa :-D
Frejkan

Inlägg av Frejkan »

zimon skrev:se de positivt: Bilen blir lite lättare

säger en man som inte har en rostfläck på bilen
:roll: :oops:
Ja, och nu har jag ju något att göra! :D . Ville mest fråga, eftersom jag ibland har lite bråttom och kanske borde tänka mig för innan jag gör saker.
Pera

Inlägg av Pera »

Nån som vet vart man får tag på plåt till bra pris?
Har liknade problem fast lite värre dock. :lol: :(
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

lokala plåtslagare?
köpte en kvadratmeter för 70pix, tror det var 2mm.

/Hylsan
Amini

Inlägg av Amini »

2mm plåt!!
Det är väl ingen stridsvagn heller! 1mm plåt ska det vara men varför krångla med egna plåtar när det finns färdiga. Kolla in på Mecaonline: http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1
Välj Austin ibland bilmärkena och sen Mini som modell och i typ kolumnen klickar du på 1000 MK11 Sedan. Välj karosseri i menyn som kommer upp till höger i bilden, och du får upp en massa karosseridelar. Vad sägs om nya stötfångare för 856kr t.ex.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

Med tanke på hur mycket plåt jag har under bilen så kan jag använda kojjan till minröjjning :twisted:

Kör alltid med 2mm...kanske overkill men men :)

/Hylsan
Pera

Inlägg av Pera »

Tack "Amini", precis vad jag behövde! :D
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Amini skrev:2mm plåt!!
Det är väl ingen stridsvagn heller! 1mm plåt ska det vara men varför krångla med egna plåtar när det finns färdiga. Kolla in på Mecaonline: http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1
Välj Austin ibland bilmärkena och sen Mini som modell och i typ kolumnen klickar du på 1000 MK11 Sedan. Välj karosseri i menyn som kommer upp till höger i bilden, och du får upp en massa karosseridelar. Vad sägs om nya stötfångare för 856kr t.ex.
Jag säger bara TACK som fan att du gav mig denna länk... länge såg det ytterst mörkt ut för mig som bor i Umeå att få tag på dels nya saker till bilen och ens hitta reservdelar till den... så ligger butiken ca 10 min ifrån mig bara! Så idag blir det till att åka och storhandla saker till skönheten :D
Amini

Inlägg av Amini »

"En gör så gott en kan", bara glad om jag kan hjälpa till....
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Var in idag och köpte nya bumpers och mellanplåten bak plus nya torkarblad! Gick på 1374 kr tror jag :) Hade det på ett centralt lager här i Ume så får hämta ut dem imorgon vid 10 tiden, sen hem och skruva :D

Bara en snabb fråga, är det riskabelt eller är det bara tuta och köra med en rondell under bilen?! Måste kapa av avgasröret då en tidigare ägare (klåpare) har svetsat fast ljuddämparen :evil: Har köpt ett simons sportsystem som ska på så att det pekar rakt ut istället för åt vänster som det gör på min :/
Pera

Inlägg av Pera »

Har hittat ett till ställe nu som säljer lite delar :D .. sök på google efter AD-Center, det finna i ganska många städer faktist, så har du tur så finns det nära dig :D :wink:
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Pera skrev:Har hittat ett till ställe nu som säljer lite delar :D .. sök på google efter AD-Center, det finna i ganska många städer faktist, så har du tur så finns det nära dig :D :wink:
Har nog samma leverantör som MECA eftersom istort sett alla delar såg likadana ut ;D Sen om det skiljer sig i pris det har jag inte orkat kollat än :/

Men jag vart lite lurad först då jag beställde min stötfångare (Fram och Bak stod det) så jag trodde jag hade beställt två st men fick bara EN :oops: Nackdelen var att det fanns bara 3 fästen på denna mot för 5 som jag hade på den gamla så tänk er för ;)
Pera

Inlägg av Pera »

Okej, har inte heller orkat jämföra priserna men det är ju bra för dem som bor nära som kan åka o kolla, så slipper man beställa o så blir det inte rätt o så :wink: :)
Skriv svar