Early model - later model ?
Early model - later model ?
1. I Haynes verkstadshandbok är ibland angivet "early model eller later model". Vilka årsmodeller tillhör vilken kategori? Kanske bilens tillverkningsnummer gäller ?.
2. Jag har hört att man kan få reda på bilens tillverkningsdatum mm fakta från fabriken, hur gör man då?
Hälsn
Optus
2. Jag har hört att man kan få reda på bilens tillverkningsdatum mm fakta från fabriken, hur gör man då?
Hälsn
Optus
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
rent spràkligt skulle jag säga att dem "nya" är fràn 1984, alltsà MK5 och uppàt. Det skall stà nàgonstans i Haynes boken, i förordet tror jag.
Identifiering av din bil kan du göra pà
http://www.minimania.com/subteaser.cfm
Identifiering av din bil kan du göra pà
http://www.minimania.com/subteaser.cfm
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Early model eller later ?
Bilen är en Princess 1100 Vanden Plas från 1965. Haynes bok täcker bara modeller från 1962 till 1974. Early eller later models är inte nämnt i boken.
Har du något mera tips ?
Hälsn
Optus
Har du något mera tips ?
Hälsn
Optus
ID- nummer
Jag har kollar med MIni Mania och väntar på svar, tack.
Optus
Optus
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Early är upp till -68, mk I, och later är -69 och senare, mk II. Det byttes bakljus mellan modellerna. mk I har mer upprättstående och mk II plattare, mer liggandes. Frambromsarna skiljer också, tvåkolvsok på tidig och ok med sadelbygel på sen.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
jag har haft 2 versioner av Haynes boken, varav en som heter
"up to H" och som berör (59 - 69) och en som heter up to X (69 - 01)
Hanboken till princessan
finns till salu pà Amazon (Mk1-Mk2)
http://www.amazon.fr/s?ie=UTF8&keywords ... ded&page=1[/url]
"up to H" och som berör (59 - 69) och en som heter up to X (69 - 01)
Hanboken till princessan

finns till salu pà Amazon (Mk1-Mk2)
http://www.amazon.fr/s?ie=UTF8&keywords ... ded&page=1[/url]
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Early model - later model ?
Tack för upplysningarna, jag har redan boken.
Optus
Optus
Är det motorerna vi talar om, och inte bilarna, så kommer jag fram till följande när jag gräver i mitt gamla minne:
- Kojans ursprungsmotor 850 var baserad på BMC´s gamla 850 motor som sedan lång tid fanns i flera olika, gamla bilmodeller. Denna motor ökades till 997 (=första Cooper) och 1100 cc för just BMC 1100. För mig är detta de gamla motorerna.
-För att ytterligare kunna öka cylindervolymen så krävdes modifiering. Det ledde till Cooper S 970, 1071 och 1275 men även vanliga 1000 motorn. För mig är detta de nya motorerna.
Skillnaden är att cylindrarna i "gamla" motorerna sitter lite ojämnt fördelade 1-2--3-4. I de "nya" sitter de jämnt fördelade 1-2-3-4. Kojan i 850-utförande fanns till en bit in på 1968 för att sedan bli 1000-utförande. BMC 1100 skiftade till 1300 from 1968. Förändringarna medförde att man kunde öka cylinderdiametern och öka volymen utan att ytterligare öka slaglängden. Där hade man redan nått max. En gammal 1100 är därför mera långslagig än en 1275.
Man kan blanda mycket motordelar från de olika motorerna men bör undvika att blanda mellan "nya" och "gamla" om man inte vet exakt vad man håller på med. Resultatet kan bli att förbränningsrummen i toppen inte stämmer riktigt i läge med cylindrarna i blocket eller att vevslängen slår i huset till växellådan inifrån
Kort och gott: 850, 1100 och gamla Cooper 997 = gammalt. Allt annat = nytt. Motbevisa mig gärna eftersom mitt minne börjar bli slitet!
Hälsningar Hans
- Kojans ursprungsmotor 850 var baserad på BMC´s gamla 850 motor som sedan lång tid fanns i flera olika, gamla bilmodeller. Denna motor ökades till 997 (=första Cooper) och 1100 cc för just BMC 1100. För mig är detta de gamla motorerna.
-För att ytterligare kunna öka cylindervolymen så krävdes modifiering. Det ledde till Cooper S 970, 1071 och 1275 men även vanliga 1000 motorn. För mig är detta de nya motorerna.
Skillnaden är att cylindrarna i "gamla" motorerna sitter lite ojämnt fördelade 1-2--3-4. I de "nya" sitter de jämnt fördelade 1-2-3-4. Kojan i 850-utförande fanns till en bit in på 1968 för att sedan bli 1000-utförande. BMC 1100 skiftade till 1300 from 1968. Förändringarna medförde att man kunde öka cylinderdiametern och öka volymen utan att ytterligare öka slaglängden. Där hade man redan nått max. En gammal 1100 är därför mera långslagig än en 1275.
Man kan blanda mycket motordelar från de olika motorerna men bör undvika att blanda mellan "nya" och "gamla" om man inte vet exakt vad man håller på med. Resultatet kan bli att förbränningsrummen i toppen inte stämmer riktigt i läge med cylindrarna i blocket eller att vevslängen slår i huset till växellådan inifrån
Kort och gott: 850, 1100 och gamla Cooper 997 = gammalt. Allt annat = nytt. Motbevisa mig gärna eftersom mitt minne börjar bli slitet!
Hälsningar Hans

Hans L
Early and later models
Detta är ett fantastiskt forum, som ny gammelbilsägare får man svar från många olika kunniga bilmänniskor på flera olika , ibland kanske tokiga frågor. Tack alla som medverkar i Hundkoja.coms forum. Fortsätt att sprida era kunskaper till mig (oss) som inte vet något.
Hälsningar
Optus, fast jag heter Bo
Hälsningar
Optus, fast jag heter Bo