Hel o halvljus

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Hel o halvljus

Inlägg av minigaisarn »

Ja jag vet.....fel forum, hoppas på svar ändå. Nåt tips om vad detta är för fel ?, en svårförklarad 2:a på besiktningen. Hel och halvljus fungerade.....trodde jag, starkt o svagt ljus + reglage är ok, men ljusbilden är tvärtom. Alltså, det starka helljuset följer det tänkta sträcket För halvljus medan det svagare halvljuset sprider ut sej över sträcket. Ljustutan blir en ljusbild av ett starkt halvljus !!!.Förra ägaren har bytt båda lyktorna. Snälla,någon som vet vad detta är för fel?

Leyland mini -80
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Det är inte så enkelt att du har spänningsfall till helljuset?
Ta av strålkastaren koppla en voltmätare direkt i lampans kontakstycke och mät spänningen på lampan.

OBS du skall mäta under belastning så lampan skall vara monterad.
Själva lampan är ju skärmad för halvljuset så det borde inte vara möjligt att heljuset skulle få halvljusbild :shock:

Men du kan ju ta av en lampa och se vilken tråd som lyser på halv respektive helljus.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Inlägg av minigaisarn »

ser knappt vad jag skriver, har tittat rakt in i lampan ett tag nu, fan vad kass man är på el. Så här är det nu,. Båda trådarna lyser svagt på halvljus, på helljus lyser den främre tråden starkt.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Det låter som du har ett jordfel, bakom den främre tråden som är halvljuset där sitter det en avskärmning så att ljuset inte skall kunna sprida sig neråt i strålkastaren.
Ta nu en voltmätare och mät vad du har för spänning, mät först med jord från kontaktstycket och sen provar du att flytta jorden och ser vad du får för skillnad.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Inlägg av minigaisarn »

Samma värden om jag mäter på ljuskontaktens jord eller jordar på motorblocket. Till ljuskontakten finns två kablar + jord, en blåvit o en blå. Vid helljus har jag 10,4V i båda, vid halvljus 6V i den blåvita och 10,7 i den blå .
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Inlägg av Crona »

minigaisarn skrev:Samma värden om jag mäter på ljuskontaktens jord eller jordar på motorblocket. Till ljuskontakten finns två kablar + jord, en blåvit o en blå. Vid helljus har jag 10,4V i båda, vid halvljus 6V i den blåvita och 10,7 i den blå .
Hummm, jorden är ok, alltså är det spänningsmatningen som är problemet så vi får mäta ett steg närmare kontakten, en 80 är lite för ny för mig, så först en fråga finns det ett ljusrelä eller går allt direkt från spaken?
Om du inte har relä så mät spänningen ut från kontakten på halvljus respektive helljuset.

Du skriver 10,7 volt :? vad har du på batteriet när ljuset är tänt??
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Du har skiftat så att du har jordkabeln fel.Mina gjorde lika dant när jag skulle bes. men vi satte en H4 lampa i skruvstycket och skar med vinkelslip(lampan höll) Så kolla vi trådarna
Och det är inte den mittersta som är jord utan en av dem på sidorna.Kommer ihåg vilken nu men kan kolla det
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Inlägg av minigaisarn »

Precis så va det!. Kommer precis från garaget å tänkte skriva att jag hittade felet med hjälp av en elektriker från jobbet. Den gemensamma jordkabeln satt på fel stift i lamphållaren. Tack för hjälpen grabbar. Efter finnkampen får jag söka efter nästa fel, vindrutetorkarjäveln har lagt av i helgen också, alla säkringar verkar vara hela, Jag har bytt stift till ett relä som sitter uppe på högra sidan på väggen om man står framför bilen, fyrkantigt silverfärgat, vad går det till ?. Dessa säkringar, uppifrån och ner var går dom till ?.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Ok då hade vi lösningen :D det var ett jordfel ändå ju.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Inlägg av minigaisarn »

Japp !, dessa jordfel!,
Ingen som vet nåt om relät ?. hänger å dinglar i två kablar, har förmodligen suttit uppe i högra hörnet i motorrummet. Sen tror jag att jag nånstans här på forumet har sett vad säkringarna går till, nån snälla!
Nåt annat tips om torkarna?
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

är det inte till blinkersen? Är där bara två kablar till det så tror jag det är blinkersen.för så är det på min.
Du hör ju om det klickar i det om du slå på blinkersen..
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Inlägg av minigaisarn »

Nä!, det kan inte vara blinkers, kan ta bort relät helt o hållet, det blinkar finfint ändå. Det enda jag med säkerhet vet inte fungerar är torkarna, kan det vara ett relä till torkarna ?
Skriv svar