Byte av nedre spindelled

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
minigaisarn

Byte av nedre spindelled

Inlägg av minigaisarn »

Tänkte leka mekaniker idag å byta nedre spindelled, jag har aldrig gjort detta förr och vill hemskt gärna få lite goda råd av er. har kommit så långt att jag tagit bort mutter å bricka, sen var det stopp, trodde bara att det va å knacka ur. dessa två stag (jag vet inte namnen) måste jag skruva bort dom först?. Jag är oerhört tacksam för alla tips jag kan få. Är det en fördel eller nackdel att göra detta i upphissat läge?

Leyland mini -80
Användarens profilbild
Bool

Inlägg av Bool »

Mitt tips e att du bankar skiten ur den. Skämt åsidor men lite sanning e det i det. Slå på den runda biten med en större hammare där spindelled löper tills den lossnar. Den ska "trilla" ner. Det kan vara svårt att få loss den. Det finns specialverktyg också just till detta. Som sagt den ska "trilla" ut för den är konad.

Lycka till..... Uffe.
Koja e' coolt....men inte i skogen.
minigaisarn

Inlägg av minigaisarn »

Tack för tipset !. Det gick till slut med diverse övervåld.
Användarens profilbild
MinMorris

Re: Byte av nedre spindelled

Inlägg av MinMorris »

Finns det några mer tips på hur man får loss nedre spindelleder? har fått loss tre st (de flesta var rätt slitna) men en av de nedre vägrar gå bort. Har bankat med hammare under ifrån och från sidan. Till slut gick jag till affären och köpte mig lite verktyg.

Bild

Och med dessa skulle jag få bort spindelleden

Bild

Gaffelverktyget fungera på någon av de andra spindellederna men hur mycket jag än bankar sitter denna kvar. Så testade avdragaren. Tog ett tag innan jag fick den att sitta på plats, fick hålla fast den med en polygrip för annars gled den bara av. Sen var det bara att ta i till man typ sket på sig.

Bild

Ska lämna tillbaka verktygen och se om de har någon modell värre som inte krokar sig när man tar i lite^^... Någon som har något tips?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Värm på med gasol innan du "bankar" eller kör på med verktyget. Elda inte upp bilen bara....

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Manne skrev:Värm på med gasol innan du "bankar" eller kör på med verktyget. Elda inte upp bilen bara....

/ m
En jobbarkompis sa att man absolut inte skulle värma när det är konade skruvar för då nyper det bara ännu mer. Kan det stämma? Men har snart inget annat val.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Hans L

Inlägg av Hans L »

Iiiiiiii....har du tagit! Det syns ju! Det är rent hiskeligt vad spindellederna kan jävlas fastän de är så små.
Jag har bytt ett antal såna under årens lopp och skulle göra såhär i din situation:
Sätt tillbaks lagerhuset och övre + nedre spindelleden, lite provisoriskt bara, såpass att du kan utnyttja övre länkarmens fjädringsstopp och på så sätt få något som håller emot när du sedan skall bryta nedre länkarmen nedåt.
Ta en stor slägga som mothåll mot den delen av länkarmen som utgör materialet runt den konade delen och slå med en stor slägga eller hammare från rakt motsatt sida. Du slår alltså inte på spindelleden men du bearbetar materialet runt konan i länkarmen så att det töjer sig något.
Nu tar du spindelledsavdragarn och spänner den så hårt du törs. Du vet ju vart gränsen går nu!
Sedan tar du fram ett spett, sätter det i händerna på närmaste kompis, och ser till att han bryter nedre länkarmen nedåt. Det är nu du har nytta av övre fjädringsstoppet som jag nämnde tidigare.
Nu upprepar du proceduren med slägga och hammare igen, samtidigt som kompisen bryter. Det är trångt men på något sätt brukar det gå.
Förmodligen får du spänna avdragaren ytterligare och upprepa proceduren några gånger men förr eller senare släpper det!......och då ser du ut såhär :lol:
Hans L
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Dröjer några veckor innan jag kan ge mig på att igen. Först måste jag köpa ny avdragare och det kan jag inte göra förrän jobbet lugnar ner sig. Jo, 2 veckor i tyskland sen direkt till england i minst en vecka. Sen hoppas jag att man får tid.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Det löste sig. Hamrade med TVÅ släggor sedan spände jag fast avdragaren så mycket jag vågade, bankade lite till innan jag värmde med lite gas, sedan tog jag i lite till på den nye avdragaren och vips så lossade den. Jag lovar att jag talar sanning när jag stod och dansade med mig själv i 2 minuter när jag var färdig! =) T o m börjat fästa dem nya nu...
Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Skriv svar