Olja till kopplingen ?
-
Olja till kopplingen ?
Är det någon speciell olja till kopplingen eller kan jag använda vanlig bromsolja, det verkar vara en separat behållare för kopplingen och en för bromsen...eller ?.
Försökte lufta kopplingen igår och misslyckades totalt fast jag gjorde som det stod i instruktionsboken. öppna, koppla, stäng,släpp upp, öppna,koppla osv, varje gång jag öppnade nippeln pös det till, jag tror fan det sög in luft istället!, använde inte någon slang, men det kan ju inte ha någon betydelse?. Kan man lufta med tryck direkt från behållaren?. Ska jag i så fåll ha kopplingen nertryckt när jag luftar då?. Tacksam för tips!
Leyland mini -80
Försökte lufta kopplingen igår och misslyckades totalt fast jag gjorde som det stod i instruktionsboken. öppna, koppla, stäng,släpp upp, öppna,koppla osv, varje gång jag öppnade nippeln pös det till, jag tror fan det sög in luft istället!, använde inte någon slang, men det kan ju inte ha någon betydelse?. Kan man lufta med tryck direkt från behållaren?. Ska jag i så fåll ha kopplingen nertryckt när jag luftar då?. Tacksam för tips!
Leyland mini -80
-
Ska göra ett nytt försök ikväll. Tycker bara det känns så ologiskt att lufta enligt boken, borde man inte ha kopplingen i nertryckt läge öppna nippeln sen släppa upp kopplingen?.Hm nån bilmekaniker lär man ju aldrig bli !. Luftar man under tryck kan jag väl ha nippeln öppen hela tiden å bara trycka på tills det bara kommer ren olja å sen stänga nippeln?.
Mvh.Martin
Mvh.Martin
Om du har nedtryck, öppnar nippeln och släpper upp så suger du IN luft i systemet. Jag har dock aldrig luftat en Mini så detaljerat hur man gör kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.minigaisarn skrev:Ska göra ett nytt försök ikväll. Tycker bara det känns så ologiskt att lufta enligt boken, borde man inte ha kopplingen i nertryckt läge öppna nippeln sen släppa upp kopplingen?.Hm nån bilmekaniker lär man ju aldrig bli !. Luftar man under tryck kan jag väl ha nippeln öppen hela tiden å bara trycka på tills det bara kommer ren olja å sen stänga nippeln?.
Mvh.Martin
/ Manne
-
Du trycker ner koppling eller ngn vän till dig.Samtidigt som den är nedtryckt så öppnar du luftningen och stänger sen igen sen släpper personen vid koppling upp och trycker ner igen.Håll på så till det inte kommer ngn luft längre.Håll koll så där är olja i behållaren annars är det döfött...
Finns ju även slangar med backventil så du kan vara själv.Då trycker du på den och öppnar och sen pumpar du .Den suger då inte tillbaka iochmed du har backventil....
Men det första är lättast för då slipper du köpa en massa grejer..
Finns ju även slangar med backventil så du kan vara själv.Då trycker du på den och öppnar och sen pumpar du .Den suger då inte tillbaka iochmed du har backventil....
Men det första är lättast för då slipper du köpa en massa grejer..
- kerguelair
eezy bleed, kojans vän
och leder du oljan som kommer ut från luftningsnippeln (via nån passande slang) till botten av en liten behållare som innehåller hydralvätska, så slipper du suga in luft när du luftar...
Jag har själv aldrig lyckats lufta en hundkoja manuellt....
EezyBleed (som säljs bl.a av Gunson Limited) kopplad till ett lätt överpumpat reservdäck 2,2 psi fick till slut bort luften från kopplingen. Skruvade in en däckventil i locket på huvudcylindern, kopplade på däcket, och väntade till ren olja kom ut från nippeln
Jag fick dock hålla pedalen helt nertryckt i början och börja hela proceduren genom att lufta själva huvudcylindern först. De är bara att släppa på slangkopplingarna där under lite försiktigt.
(Vacuum bleeder, som skall suga ut luft från systemet gav däremot inga resultat alls !)
Jag har själv aldrig lyckats lufta en hundkoja manuellt....
EezyBleed (som säljs bl.a av Gunson Limited) kopplad till ett lätt överpumpat reservdäck 2,2 psi fick till slut bort luften från kopplingen. Skruvade in en däckventil i locket på huvudcylindern, kopplade på däcket, och väntade till ren olja kom ut från nippeln

Jag fick dock hålla pedalen helt nertryckt i början och börja hela proceduren genom att lufta själva huvudcylindern först. De är bara att släppa på slangkopplingarna där under lite försiktigt.
(Vacuum bleeder, som skall suga ut luft från systemet gav däremot inga resultat alls !)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
-
Gjorde ett försök att lufta med tryck, jag är tveksam om jag fick ur någon luft, om det nu är någon luft i systemet ?. åkte några mil idag och passade på att köpa bromsolja till kopplingen som jag fyllde på när jag kom hem. klurade lite på glappet jag har i kopplingspedalen,lyckades till slut ta bort axel å saxpinne,gjorde en provisorisk test med en vanlig M8 skruv å låsmutter och lyckades nästan få bort hela glappet. Då kom nästa obegripliga fel.....jag får inte i någon växel när motorn är igång ????funkar finfint när jag stänger av motorn ???.Vad har jag gjort för fel ?.Jag har ju bara tagit bort ett glapp å fyllt på olja!.
-
Men hur kan det va möjligt att växlarna går i när motorn är avstängd å inte när motorn är igång ?. tittade på pinnen till slavcylindern när grabben testkopplade åt mej, det verkar vara samma slaglängd oavsett om motorn är igång eller inte, tycker också jag borde få längre slaglängd när jag fick bort glappet i pedalen....eller?
Håller ju med om att du borde få mera slaglängd med mindre glapp. Hur är det om du startar med växel i och kopplingen nere. Kanske går att känna om den "drar" då??
Kan ju vara så att koppl.cylindern håller på att ge upp och bara "råkade" tappa funktionen ännu mera just när du hade fixat glappet. Bilproblem är ju som bekant inte alltid logiska, engländare höjer ju inte precis de oddsen.
Kan ju vara så att koppl.cylindern håller på att ge upp och bara "råkade" tappa funktionen ännu mera just när du hade fixat glappet. Bilproblem är ju som bekant inte alltid logiska, engländare höjer ju inte precis de oddsen.
-
-