När motorn är avslagen så får jag i växlarna skitlätt, men då jag startar bilen så måste jag pumpa kopplingen ett par gånger för att växlarna ska komma i Gör jag inte detta så får jag inte i växlarna...
Nu är det så att bilen skulle in på verkstad imorgon, men BSCC har inte fått delarna jag har beställt (Ett par slitage saker som ska bytas)
Killen på verkstan som jag har anlitat för detta (För övrigt en verkstad som tar sig an kojor där jag bor, ingen annan gör det) visade att armen som är ledad sitter löst (förslitning) men denna ska skruvas åt, förmodligen får jag väl beställa en sådan ny också senare!
Vad kan vara felet då jag måste pumpa den? Ska ut imorgon och kolla oljan osv i kärlen uppe i motorn!
menar du att kopplingsarmen är sliten eller att slavcylinderns pinne är sliten?
Ja lufta för att få i växlarna när motorn är stängd är ju lätt för att då snurrar inget ju...plus att kuggarna lägger sig rätt ändå...Det märker du ju om du inte trycker ner kopplingen och drar i en växel...
johan_palm skrev:menar du att kopplingsarmen är sliten eller att slavcylinderns pinne är sliten?
Ja lufta för att få i växlarna när motorn är stängd är ju lätt för att då snurrar inget ju...plus att kuggarna lägger sig rätt ändå...Det märker du ju om du inte trycker ner kopplingen och drar i en växel...
Bra fråga vad det är för något Återkommer då jag vet mera
Kolla även upp den lilla slangbiten mellan karoos och slavcylindern.
Ja lufta å lufta som en idiot innan ja till slut såg bulan som växte ut på den slangen
Nu är det riktigt j*vla illa med kopplingen :/ Nu måste jag pumpa på kopplingen som en galning för att den ens kan ta
Sitter även just nu och läser underhållspapprena och försöker finna någon lösning! Men Vart är det jag isf ska lufta :O
Och är det någon som vet vad för olja jag ska använda om det är så att jag måste fylla på? Står UNIPART 410 (Alternativt kan vätska med hög kokpunkt, och som uppfyller kraven S.A.E J1703c med lägsta kokpunkt av 260 grader används)
Nu är det riktigt j*vla illa med kopplingen :/ Nu måste jag pumpa på kopplingen som en galning för att den ens kan ta
Sitter även just nu och läser underhållspapprena och försöker finna någon lösning! Men Vart är det jag isf ska lufta :O
Och är det någon som vet vad för olja jag ska använda om det är så att jag måste fylla på? Står UNIPART 410 (Alternativt kan vätska med hög kokpunkt, och som uppfyller kraven S.A.E J1703c med lägsta kokpunkt av 260 grader används)
Jag har typ samma problem med min 1000 72a, och för att göra en lång historia kort så har jag snart bytt allt i kopplingshydralik. senast renoverade jag huvudkopplingscylindern med resultat att det kopplade men det höll inte kvar trycket med pedalen nertryckt, motorn började alltså att "dra" efter några sekunder.
Jag har nu tröttnat på att renovera gammalt junk och beställt en ny huvud cylinder på ebay för ca 500kr, kostar nästan dubbelt hos Jana,
fungerar det inte sedan så vet jag inte vad jag gör......
Skulle gissa på att du har problem med din huvudcylinder och kan rekommendera att köpa en ny direkt istället för att ödsla tid och pengar på renovering av den gamla.
Detta löser kanske inte ditt akuta problem om du skall hem till Ume ifrån Sundsvall men ville ändå ge lite tips...
Har du provat att lossa slavcylindern när du luftar?
Det är enkelt! Två skruv och en fjäder. Sedan låter du en kompis hålla cylindern med luftnippeln så högt som möjligt samtidigt som ni luftar på vanligt sätt med pumpa-öppna-stäng-släppupp osv. En segersäkring invändigt i slavcylindern hindrar kolven från att åka ut.
Går det inte bra nu......så är det något annat fel!
Har satt bilen på motorvärmare nu för att flytta in den i ett garage senare! Ska ta och kolla allt detta nu med vad för fel det kan vara Lovar att jag är måttligt le detta för tillfället! Samtidigt som jag vill ha kvar henne så vill jag även sälja henne Men att sälja henne skulle göra för ont trots den smärta, förbannelse och hål i plånboken hon ger mig
Har varit ut nu och kollat och tänkte, jag testar med att fixa spelet så att den ska vara på 0.5 mm! Skruvade in stoppet men fick inte fram glappet som det ska vara Men bilen står på laddning just nu eftersom bilen hade tydligen laddats ur under natten :S Får se om nån timma hur det är!
Vågar mig inte riktigt in på det där med att lufta kopplingen än Rädd för att göra fel
Hans L skrev:Har du provat att lossa slavcylindern när du luftar?
Det är enkelt! Två skruv och en fjäder. Sedan låter du en kompis hålla cylindern med luftnippeln så högt som möjligt samtidigt som ni luftar på vanligt sätt med pumpa-öppna-stäng-släppupp osv. En segersäkring invändigt i slavcylindern hindrar kolven från att åka ut.
Går det inte bra nu......så är det något annat fel!
Hmm nu när jag tänkte och läste rätt (gör om gör rätt ) så förstod jag vad du skrev ;D Men ska jag koppla bort slangen också eller ska den sitta kvar? Och vart sitter nippeln då?
För ikväll när jag var ut och fixade lite så ser jag hur hela slavcylindern är helt sönderrostad :O Undra om man ska ta och köpa nytt kanske
För det verkar vara precis som ni alla säger, att det är luft i systemet :/ Men kopplingen delar jag olja med bromsarna och det tar ju
koppling och bromsar har varsin huvudcylinder..
nippeln hittar du på "baksidan" av slavclyindern.
Att den är rostig på utsidan gör inget men är det inuti oxå kan de va värre å dax att byta..
Men lufta så behöver du nog hjälp av nån kompis som pumpar på pedalen. Om du inte har en sånadär sug eller kan trycksätta systemet..