Försäkring?

Prata om vad du vill
Kurg

Försäkring?

Inlägg av Kurg »

Vet inte riktigt var jag ska posta denna fråga eller om den redan är diskuterad..

Någon som vet om det finns någon form av entusiast försäkring för våra kära minis?
Om inte, vilket försäkringsbolag är billigast? Bästa jag fick tag på var länsförsäkringar: Helförsäkring ~5200 / helår (Under 25 år)

Låter det som ett vettigt pris eller blir jag blåst?
någon som har några andra förslag/erfarenheter?
Egoist är den som talar mer om sig själv än om mig.
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Jag flyttade denna till Ordet är fritt :)

Jag betalar 250 kr/månaden för min bil och då är det halvförsäkring! 350 om jag tar helförsäkring :D Och då har jag genom Folksam! (Iofs får jag rabatt eftersom jag har min hemförsäkring där också så)

Jag är 24 år gammal, och tog mitt körkort rätt så sent :oops: Trodde det skulle bli dyrare men det vart det inte :D

Bilen är iofs en 72:a och vet inte hur gammal bil du har?

Länsförsäkringar och Trygg-Hansa är nog Sveriges dyraste försäkringsbolag, så vill du ha pengar över för bilen så ta och ring runt istället! Många bolag ger dig rabatt om du även tar bilen hos dem så :wink:
Användarens profilbild
El Gringo

Inlägg av El Gringo »

Under 25 drar ju alltid upp priset iofs, plus hur man bor o var o så. Jag är över 25, bor i en medelstor stad o parkerar på gatan. Hittade en halvförsäkring för strax under 1600 per år.

Jag brukar alltid ringa till insplanet när jag fixar mina försäkringar, de har de mesta o största bolagen samlade o kan snabbt kolla upp var du får den billigaste försäkringen just för dig, plus att det är helt gratis... :)

http://www.insplanet.com/partner/pricerunner/

Det går säkert o fixa till det billigare själv om man ringer runt o fjäskar som en galning, men jag orkar inte vela med det.
johan_palm

Inlägg av johan_palm »

bilsport & Mc är billiga men då får man inte vara under 25 för att köra bilen...Vi tog min på Länsförsäkringen och går på 1600:- men då står den på fassan.
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Jag har Moderna Försäkringar, kostar ca 1800:- för helår och helförsäkring.
Kurg

Inlägg av Kurg »

Hmm, Låter som min försäkring var lite i dyraste laget alltså... Min Mini är en -98 så jag har ju larm och startspärr, tror jag måste ringa och prata lite med länsförsäkringar :?

Någon som vet något om entusiastförsäkringar då, vilka regler som gäller osv?
Egoist är den som talar mer om sig själv än om mig.
lennie

Inlägg av lennie »

Jag ringer oxå ofta till insplanet men dom är inte alltid att lita på. Men kojor verkar ju vara billiga att försäkra, tex tennant ville ha 32 000 för helförsäkring på en galant som kostade 48 000 och då står den ändå i låst garage.
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Kurg skrev:Hmm, Låter som min försäkring var lite i dyraste laget alltså... Min Mini är en -98 så jag har ju larm och startspärr, tror jag måste ringa och prata lite med länsförsäkringar :?

Någon som vet något om entusiastförsäkringar då, vilka regler som gäller osv?
Jag gjorde en internetkoll med mitt bolag (Moderna) på en Rover Mini 1997:a och helårs/helförsäkring och fick pris 2520:- med låg självrisk och 2095:- med hög självrisk. Detta baseras ju på boedeform, ålder hur länge man haft körkort etc. Jag letade billigaste försäkring i våras när jag köpte bilen och jag tror att Moderna var billigast då. Bilsport & MC är ett systerbolag till Modernabil. Entusiastförsäkring har en del begränsningar, bla får man ej köra till och från arbete. Slut på uppsatsen, nu får ni jobba själva, se länkar nedan.
http://www.modernabil.se/
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=14

Tillägg: förtydligar lite, första länken är en vanlig försäkring och andra entusiastförsäkring

/ Manne
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

entusiastförsäkring är väl bara till för folk som är snuskigt rädd om sina bilar! Kör dem på uppvisningar osv?! Jag har fått för mig detta iaf :roll:

Sen kan du ju säga att du bara kör 1000 mil per år och då åker ju försäkringen ner betydligt mer :P Sen som folk har sagt och som jag glömde säga, allt beror ju på hur du bor, hyresrätt/bostadsrätt, låst- öppetgarage, på gatan eller på stor öppen parkering osv osv...
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:entusiastförsäkring är väl bara till för folk som är snuskigt rädd om sina bilar! Kör dem på uppvisningar osv?! Jag har fått för mig detta iaf :roll:

Sen kan du ju säga att du bara kör 1000 mil per år och då åker ju försäkringen ner betydligt mer :P Sen som folk har sagt och som jag glömde säga, allt beror ju på hur du bor, hyresrätt/bostadsrätt, låst- öppetgarage, på gatan eller på stor öppen parkering osv osv...
Entusiastförsäkring är till för alla som har en entusiastbil och inte använder den som bruksbil. Okej kanske inte får vara hur risig som helst men behöver absolut inte vara i utställningsskick
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

johan_palm skrev:bilsport & Mc är billiga men då får man inte vara under 25 för att köra bilen...Vi tog min på Länsförsäkringen och går på 1600:- men då står den på fassan.
kanske jobbigt att förklara om man skulle vara inblandad i olycka och råkar vara under 25??

Mini Moken kostar strax under tusenlappen, helår, helförsäkring, 1000 mil, hos Trygghansa, fast det är ju klart det är ju 1964 års modell och knappt någon kaross och så har jag passerat 25 för "ett tag sedan"....

Cooper -63 kostar faktiskt mer konstigt nog, klart det är ju sportmodell! Tror att den ligger på runt 1800 kr för motsvarande helförsäkring.
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Manne skrev: Entusiastförsäkring är till för alla som har en entusiastbil och inte använder den som bruksbil. Okej kanske inte får vara hur risig som helst men behöver absolut inte vara i utställningsskick
Sen är det ju så att en person från bolaget ska ju komma och ögonbesiktiga bilen för att den ska få ha en sådan försäkring! Fast kan ju vara från bolag till bolag!?

Sen skulle jag nog aldrig ha tagit bilen på morsan min... är man med om en olycka så ryker hennes bonuspoäng och jag får en dyrare självrisk då :roll: Därför har jag den på mig själv :)
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:
Manne skrev: Entusiastförsäkring är till för alla som har en entusiastbil och inte använder den som bruksbil. Okej kanske inte får vara hur risig som helst men behöver absolut inte vara i utställningsskick
Sen är det ju så att en person från bolaget ska ju komma och ögonbesiktiga bilen för att den ska få ha en sådan försäkring! Fast kan ju vara från bolag till bolag!?

Sen skulle jag nog aldrig ha tagit bilen på morsan min... är man med om en olycka så ryker hennes bonuspoäng och jag får en dyrare självrisk då :roll: Därför har jag den på mig själv :)
Bilsports försäkring räcker att man skickar in ett antal foton på bilen men en del veteranförsäkringar måste besiktigas av en bes.man när man tecknar.
jocke.carlsson

Inlägg av jocke.carlsson »

Jag har min halvförsäkrad hos Länsförsäkringar och ger ca 1300 helår. Och att länet är dyra vill jag inte hålla med om, på min andra bil var dom nästan 2000 billigare än vad dom flesta andra konkurenterna var. Det är nog väldigt olika län oxå iof.
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

jocke.carlsson skrev:Jag har min halvförsäkrad hos Länsförsäkringar och ger ca 1300 helår. Och att länet är dyra vill jag inte hålla med om, på min andra bil var dom nästan 2000 billigare än vad dom flesta andra konkurenterna var. Det är nog väldigt olika län oxå iof.
En bil som står på en central gata i Sthlm, Göteborg, Malmö mot en central gata i Kiruna så lär det nog skilja en hel del ska du se O_o :lol:
Skriv svar