Tips före Hundkojeköpet
Tips före Hundkojeköpet
Hej alla likasinnade!
Ni som redan är lyckliga ägare till en eller flera hundkojor kanske kan ge mig några tips att tänka på innan jag köper en hundkoja. Jag kan tänka mig en koja mellan 60-talet till 90-talet, men mest intresserad är jag ändå av en veteran-koja.
Har tittat på en 90-talare och en 60-talare, men inte bestämt mig för någon än. Det jag upplevde som största skillnad mellan de två var ljudnivån i kupén och draget i motorn. Den från 60-talet var helt ok i kaross och lack osv men jag upplevde den som lite väl trött och man fick varva motorn mycket för att den skulle orka. Den gick fint på tomgång och lät helt schysst osv. och inte heller nån konstig rök ur avgasröret.
Ska det vara så här eller kan det vara något fel på just denna? Ni som kör veteran kojor, skriv gärna och berätta lite om era upplevelser.
Jag är ju van vid helt andra bilar ( Mustang -65 med V8 ) och har svårt att avgöra hur en gammal hundkoja ska gå.
Alla tips även de som inte rör just denna fråga är hemskt välkomna!
Ni som redan är lyckliga ägare till en eller flera hundkojor kanske kan ge mig några tips att tänka på innan jag köper en hundkoja. Jag kan tänka mig en koja mellan 60-talet till 90-talet, men mest intresserad är jag ändå av en veteran-koja.
Har tittat på en 90-talare och en 60-talare, men inte bestämt mig för någon än. Det jag upplevde som största skillnad mellan de två var ljudnivån i kupén och draget i motorn. Den från 60-talet var helt ok i kaross och lack osv men jag upplevde den som lite väl trött och man fick varva motorn mycket för att den skulle orka. Den gick fint på tomgång och lät helt schysst osv. och inte heller nån konstig rök ur avgasröret.
Ska det vara så här eller kan det vara något fel på just denna? Ni som kör veteran kojor, skriv gärna och berätta lite om era upplevelser.
Jag är ju van vid helt andra bilar ( Mustang -65 med V8 ) och har svårt att avgöra hur en gammal hundkoja ska gå.
Alla tips även de som inte rör just denna fråga är hemskt välkomna!
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
Titta pà dessa tvà tràdar 
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... 95&start=0
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... highlight=

http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... 95&start=0
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... highlight=
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Man tackar för tipset, precis som jag själv trodde så ska jag nog satsa på en veteran. Känns som det är många fördelar med en äldre, sedan är jag ju mer förtjust i gamla bilar över lag.
Ett tillägg om min provkörning, jag tyckte växellådan kändes lite svampig och oprecis i lägena, är de så eller är det slitage varning?
Sen tog bromsarna dåligt men det är ju trummor runt om och de behövde nog ses över.
Vad är det man ska se upp med som är dyrt att fixa på kojorna?
Har ingen koll på det, håller bara på med jänkare annars.
Ett tillägg om min provkörning, jag tyckte växellådan kändes lite svampig och oprecis i lägena, är de så eller är det slitage varning?
Sen tog bromsarna dåligt men det är ju trummor runt om och de behövde nog ses över.
Vad är det man ska se upp med som är dyrt att fixa på kojorna?
Har ingen koll på det, håller bara på med jänkare annars.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Varför växellådan känns svampig och svår är nog en del saker som behöver bytas ut ;D Alu + stål = DÅLIGTSudden skrev:Man tackar för tipset, precis som jag själv trodde så ska jag nog satsa på en veteran. Känns som det är många fördelar med en äldre, sedan är jag ju mer förtjust i gamla bilar över lag.
Ett tillägg om min provkörning, jag tyckte växellådan kändes lite svampig och oprecis i lägena, är de så eller är det slitage varning?
Sen tog bromsarna dåligt men det är ju trummor runt om och de behövde nog ses över.
Vad är det man ska se upp med som är dyrt att fixa på kojorna?
Har ingen koll på det, håller bara på med jänkare annars.

Finns inget som är billigt med att inhandla en koja, du har precis köpt en dyr leksak

Jag köpte min för 14 000 och i slutänden så vågar jag inte tänka på hur mycket jag kommer lägga ner på henne!
Jo det ska stämma som du säger, att motor och låda delar olja. Men jag har inte köpt någon hundkoja än eftersom jag var lite tveksam på den jag tittade på. Så här är jag för att fiska lite info och få lite mer kött på benen.
Men längtan är stark efter en koja och jag kommer hålla ögonen öppna helatiden tills ett bra tillfälle kommer, så om någon känner någon som känner någon......säg till mig!
Men längtan är stark efter en koja och jag kommer hålla ögonen öppna helatiden tills ett bra tillfälle kommer, så om någon känner någon som känner någon......säg till mig!
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Får nog hålla med Lennie...kojadelar är rel. billiga och dessutom finns ju nästan allt att köpa till bilar som är 30-40år gamla. Den enda "gammelbil" som möjligtvis har billigare reservdelar och finns lika mycket utbud till är VW Typ1 Bubbla/Bagge.Kirill skrev:Visst finns det billiga delar men inte alla delar är billiga ska du se :wink: Och vart får du tag på billigare delar då? Bara undrar :Plennie skrev:Jag skulle säga att det är billigt. till de äldre värkar det inte finnas några dyra delar (om man kör med piratkopior).
Annars kan man ju fundera på köpa moppe kanske...
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Intressant fråga ang. delar Kirill, jag vill också gärna veta vart ni köper delar någonstans? Jag är ju som sagt var inte bekant med dessa bilar än, jänkare kan jag utan och innan men kojor är något nytt.
Kan vara bra att veta vart man ska vända sig den dagen jag hittar min hundkoja.
Vad jag har sett och hört hittills så tycker jag också att kojor verkar billiga både att äga och att reparera. Jag tycker även amerikanare är rätt billiga och de är nog dyra jämfört med kojorna.
Kan vara bra att veta vart man ska vända sig den dagen jag hittar min hundkoja.
Vad jag har sett och hört hittills så tycker jag också att kojor verkar billiga både att äga och att reparera. Jag tycker även amerikanare är rätt billiga och de är nog dyra jämfört med kojorna.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
ungefärliga priser på i mitt tycke "måste ha grejer"
Cooper s bromsar 10.000:-
fälg+däck 5.000:- (10")
chassi kit dämpare, höj-sänk, camber+caster, justerbar bakvagn, hårdare bussningar, runt 5.000 beroende på vad man ska ha…
när man kört ett tag brukar man vilja ha bättre stolar, trim, kanske bur o.s.v
//mackan
Cooper s bromsar 10.000:-
fälg+däck 5.000:- (10")
chassi kit dämpare, höj-sänk, camber+caster, justerbar bakvagn, hårdare bussningar, runt 5.000 beroende på vad man ska ha…
när man kört ett tag brukar man vilja ha bättre stolar, trim, kanske bur o.s.v
//mackan
Hej Sudden...
Har du skruvat ford så lär väl allt annat vara billigare
Jämfört med cheva tex..... Men bensin till kojan e billigare iaf.Tyvärr verkar ju bensin prisutvecklingen i sverige gå åt he...e med alla miljömuppar som tror att sverige kan rädda jorden med att skatta svenskarna till döds.Medans fina vattenfall äger fina koleldade kärnkraftsverk
OJ OJ!!! nu sitter ja å retar upp mej igen 
Har du skruvat ford så lär väl allt annat vara billigare

Jämfört med cheva tex..... Men bensin till kojan e billigare iaf.Tyvärr verkar ju bensin prisutvecklingen i sverige gå åt he...e med alla miljömuppar som tror att sverige kan rädda jorden med att skatta svenskarna till döds.Medans fina vattenfall äger fina koleldade kärnkraftsverk


Kirill skrev:Om du plockar ur stolarna så behåll dem :D Jag kommer iaf behålla mina eftersom det är ändå en svunnen era vi pratar om :wink: Sen så är det som G13B skriver, måste ha saker som man behöver byta för att det ska kännas bra att köra! Typ tysta ner motorljudet mot kupén :lol:
Kirill, har för mig att du ville byta till ett sportluftfilter, det kommer def. att öka motorljudet in i coupen. I alla fall om du kör med ett litet "öppet" filter. Skulle tro att det finns K&N-filterinsatser som passar i orginalburken. Det gör det i alla fall till filterburken till dubbla SU.
/m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
E.T. Jag kan inte annat än hålla med om miljödebatten! Vet inte hur många gånger man retat upp sig över detta, de siktar liksom in huvudansvaret på fel område. Det finns betydligt större miljöfaror man borde ta krafttag mot först. (t.ex. flyg, lastbilstransporter, industrier, krig, rymdforskning och raketuppskjutning m.m.)
Jag tycker själv om djur och natur och tycker det är otroligt viktigt att miljön inte förstörs men då måste de största länderna och miljöbovarna bli lika duktiga eller bättre än Sverige. Vi är för små för att göra skillnad själva även om vi också ska göra vår insats. Men låt oss köra bil åtminstone!
Men men, jag lämnar det nu annars tar skrivandet aldrig slut.
Manne, den bilen jag provkörde hade öppet filter monterat plus lite andra grejer som ingår i steg 1 trimningen. Precis som du säger så lät det mycket från motorn, man hörde ett högt pysande ljud från förgasaren när den sög luft.
Trots trimmet kändes den ändå slö och lite klen tyckte jag. Ägaren hade bytt topplockspackning för ett år sedan så man kan ju undra om det hänt något där eller om den bara var dålig och han tyckte det var kul att inspektera motorn och byta packningen på samma gång.
Vad säger ni andra?
Jag tycker själv om djur och natur och tycker det är otroligt viktigt att miljön inte förstörs men då måste de största länderna och miljöbovarna bli lika duktiga eller bättre än Sverige. Vi är för små för att göra skillnad själva även om vi också ska göra vår insats. Men låt oss köra bil åtminstone!
Men men, jag lämnar det nu annars tar skrivandet aldrig slut.
Manne, den bilen jag provkörde hade öppet filter monterat plus lite andra grejer som ingår i steg 1 trimningen. Precis som du säger så lät det mycket från motorn, man hörde ett högt pysande ljud från förgasaren när den sög luft.
Trots trimmet kändes den ändå slö och lite klen tyckte jag. Ägaren hade bytt topplockspackning för ett år sedan så man kan ju undra om det hänt något där eller om den bara var dålig och han tyckte det var kul att inspektera motorn och byta packningen på samma gång.
Vad säger ni andra?
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Jag har ju inte kört min egen koja mer än 4-5km så jag är ingen expert direkt. En mini 1000 har ju bara ca 35-40hk så något "klös" kan man ju inte förvänta sig direkt. Har för mig att steg 1 trimmet skall ge ca 20% effektökning. Satsar man istället på en 1300(1275) motor så får man ca 50-70hk(beroende på modell) och då blir det förmodligen lite roligare.Sudden skrev:E.T. Jag kan inte annat än hålla med om miljödebatten! Vet inte hur många gånger man retat upp sig över detta, de siktar liksom in huvudansvaret på fel område. Det finns betydligt större miljöfaror man borde ta krafttag mot först. (t.ex. flyg, lastbilstransporter, industrier, krig, rymdforskning och raketuppskjutning m.m.)
Jag tycker själv om djur och natur och tycker det är otroligt viktigt att miljön inte förstörs men då måste de största länderna och miljöbovarna bli lika duktiga eller bättre än Sverige. Vi är för små för att göra skillnad själva även om vi också ska göra vår insats. Men låt oss köra bil åtminstone!
Men men, jag lämnar det nu annars tar skrivandet aldrig slut.
Manne, den bilen jag provkörde hade öppet filter monterat plus lite andra grejer som ingår i steg 1 trimningen. Precis som du säger så lät det mycket från motorn, man hörde ett högt pysande ljud från förgasaren när den sög luft.
Trots trimmet kändes den ändå slö och lite klen tyckte jag. Ägaren hade bytt topplockspackning för ett år sedan så man kan ju undra om det hänt något där eller om den bara var dålig och han tyckte det var kul att inspektera motorn och byta packningen på samma gång.
Vad säger ni andra?
Håller själv på att bygga ihop en 1275:a som landar på ca 70hk.
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)