suzuki swift mini

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

Själv har jag billet axlar men jag vet att det här är ett av dom bättre sätten:

Firstly the shafts were cut to the correct length. This was the required length plus 7mm extra each.
Next the ends were machined ( turned/ trued) down to the same size using only minimal cut on the smaller shaft.
Then each was ' dogged' a 7 mm deep semi circle left on each shaft end
Then a 6 mm thick sleeve 60mm long was machined to press fit over the two shaft ends ( this holds them true) This sleeve also had 4 off 12mm dia holes at 90 degress to each other near each end .
When all assembled ( and true) a powerful MIG welder welded in the 8 holes to hold thogether.

En bild säger mer än……inga hål i manteln på bilden, lägger man svetsen runt om axeln istället för i hål borde det teoretiskt bli en brottyta där, men det verkar hålla fint det också…

Bild
Shot with E775 at 2007-12-27

mackan
Senast redigerad av G13B den 27 december 2007 kl. 21:33, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
johnson

Inlägg av johnson »

No image to display?

Hur långa är dina å vart är dom köpta och ca kostnad?
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

mina är lite olika långa, kommer inte ihåg exakt hur många cm…

£399:- :o 16v minishop

tror att det går fint att lämna miniaxlarna för omsplinsning också, fick ett pris på det för länge sen typ 1.000:- per sida, kommer dock inte ihåg vart :?
Några har gjort det med en dremel…

//mackan
Användarens profilbild
johnson

Inlägg av johnson »

Haha det me dremel lät ju spännande hehe...
Kanske kommer testa att göra dom på jobbet ändå, finns svarv och grejer där..

Annars lät ju omsplinsning helt okay det me..

Gjort nåt mer spännande me bilen? :P
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

ja dremel modellen är nog rätt "tricky", tror att man riggar upp den på svarv "gejdern" eller vad grejen heter som löper fram och tillbaks…hur man får delningen rätt vet i fan…

lite grann har man donat med, har gjort klart mitt nya avgassystem, dämparen ligger där batterilådan en gång fanns och slutröret går ut genom
sandplåten/halva kofångaren 8)

//mackan
Användarens profilbild
E.T.

Inlägg av E.T. »

Hej
Går inte det där å fräsa? "klackarna" i drivaxeln
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

det är nog det bästa sättet 8)

mackan
deluxe3000

Mini Swift GTI Besiktning

Inlägg av deluxe3000 »

Hallå!
Jag håller (tillsammans med Mårten) att bygga ihop en Mini med Swift GTI-motor. Är det någon av er som har besiktigat något sånt bygge och har några tips?
pickupkalle
Kontakt:

Re: Mini Swift GTI Besiktning

Inlägg av pickupkalle »

deluxe3000 skrev:Hallå!
Jag håller (tillsammans med Mårten) att bygga ihop en Mini med Swift GTI-motor. Är det någon av er som har besiktigat något sånt bygge och har några tips?
det enda krav dom har är att du typar om den till cooper S spec,Dvs MAX 126hk+skivbromsar och veteran, de va det enda dom sa åt mig här i östersund när jag ringde och frågade,gick ej godkänna med turbo på,då måste man bygga om mkt mer på bilen och besikta den hos sfro,men då skulle man bygga om mkt för att få den godkänd,räckte inte med bromsar och motor
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
deluxe3000

Ingen som besiktigat en Swift-Mini?

Inlägg av deluxe3000 »

Jag har också hört talas om att det ska gå, men jag har aldrig hört om någon som faktiskt fått sin bil godkänd. Det var därför jag ställde frågan här om någon faktiskt hade lyckats och kunde ge lite nyttiga tips...
jocke.carlsson

Inlägg av jocke.carlsson »

Det kan bli lite problem och besiktiga så. Det är olika besiktningsmän och det är inte säkert attbilprovningen har kvarnågra papper angående motoreffekt på en S. Sen kan det blilite svårt att övertala dom att det bara är bromsarna som skiljer då det inte finns några bra papper på det. Jag har pratat med dom en gång men dom var inte jättepositiva, jag skulle iof göra lite mer än bara byta motor.

Mitt tips är att ringa bilprovningenstekniker och fråga dom, Skriv upp datum när du ringer datumoch vad som har sagt i stora drag, bra att ha om det blir frågor vid besiktningen.
Mårten

Inlägg av Mårten »

Jag har också kollat och det verkar ändå vara något av en djungel med spelrum för egna tolkningar, exempelvis är motorbyte ok under vissa förutsättningar om du inte påverkar bromsar och drivlina, det känns som det kan skilja mellan olika bilprovningar.
Därför vore det ju kul med någon som "fått igenom sin "miniwift", mackan är väl närmast med johnson flåsande i nacken.
Någon tok kanske har provat med någon annan motor lr swift förr?
/Mårten
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

Jag kommer ta med sfro boken, där står det svart på vitt vad man får och inte får göra, 126 hk motorbyte effekt/vrid/tyngd etc. Det svåra kan kanske vara att övertyga att man har cooper s bromsar…jag ska ta med en katalog från minispares tänkte jag. Skulle tro att man får stå på sig lite och visa att man vet vad man snackar om!

Den som lever får se…ganska snart!

//mackan
Mårten

Inlägg av Mårten »

Har du bokat tid :D

/Mårten
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

Mina nya bromsar med mk2 fiesta ok, nytt avgas med ljuddämparen där batterilådan en gång satt…har även börjat med kränghämmaren som sitter i bagagen (väntar på länkhuvuden)

ha de gött!
//mackan

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar