Ställa in kamaxeln
Ställa in kamaxeln
Hur har ni gjort? Hitta övre dödpunkten för kolven är ju en ganska enkel manöver, men hur gör man med "övre dödpunkten" för ventillyftet?
Hoppas att ni förstår vad jag menar...
Hoppas att ni förstår vad jag menar...
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
du måste ha en micrometerklocka som du kan sätta på stötstången på 1an tror jag det är,och en gradskiva på veven,sen vrider man kammen tills man ser vart den vänder,markerar där,vrider tillbaka och ser vart den vänder,finns ju ett litet "dött"glapp just när den vänder,ta mitt i mellan markeringarna,man gör samma på ÖD,resten får nån annan förklara för de har jag glömt bort 

Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Om din kollega har vägarna förbi så kan du låna min. Lite "skruttig" men duger till ändamålet. Kan behöva kompletteras med en spets (tex kulspetspenna). Kan avvara den en månad eller så innan mitt motorarbete fortskrider.crowan skrev:OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.
Ingen som har en liggande som vill bli av med den :-)
Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
så du lämnade veven i skivarp bor du i trakten så har klocka med hållare du kan låna
henrik58@hotmail.com
henrik58@hotmail.com
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
crowan skrev:OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.
Ingen som har en liggande som vill bli av med den
Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....
NEJ!!!Det är OMÖJLIGT att justera in den utan klocka,då det är mm precision som gäller,den måste stå exakt om du ska å ut allt ur kammen
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Ursäkta min okunskap när det gäller att justera in kamaxlar men vad justerar man på?
Jag har rivit och satt ihop några motorer och då har jag "bara" sett till att prickarna på kugghjulen står mot varandra och motorn med 1cyl på TDC.
Om man skulle sätta en kugg fel så blir det ju jättemycket fel inte någon mm.
Alla de motorer jag har satt ihop har fungerat bra efter.
Lars
Jag har rivit och satt ihop några motorer och då har jag "bara" sett till att prickarna på kugghjulen står mot varandra och motorn med 1cyl på TDC.
Om man skulle sätta en kugg fel så blir det ju jättemycket fel inte någon mm.
Alla de motorer jag har satt ihop har fungerat bra efter.
Lars
eller offsettade kam kilar
funkar lika bra . fast lite bökigare å justera in.
mycket billigare alternativ. Jana har sånna.
och visst är det värt å lägga ner nån timme på att justera in den riktigt (utan att bara gå på prickarna kan göra underverk) även på en orginal.
angånde inställningen sök på google där hittar du säkert det nånstans. har sett det på flera ställe, bra beskrivet dessutom. + att det står i biblen
(david wizards)
/ Ola
http://www.faroutracing.nu
funkar lika bra . fast lite bökigare å justera in.
mycket billigare alternativ. Jana har sånna.
och visst är det värt å lägga ner nån timme på att justera in den riktigt (utan att bara gå på prickarna kan göra underverk) även på en orginal.
angånde inställningen sök på google där hittar du säkert det nånstans. har sett det på flera ställe, bra beskrivet dessutom. + att det står i biblen
(david wizards)
/ Ola
http://www.faroutracing.nu
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.