Kolvringar och växellåda!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Danielsson

Kolvringar och växellåda!

Inlägg av Danielsson »

Gjorde komptest på motorn och det diffade mellan 8,3kg/cm2 till 10,3kg/cm2 på cylindrarna. alla ökade med 1-2 med en skvätt olja i, alltså tyder det på att det är kolvringarna antar jag. Så jag tänkte riva hela och byta det samt kolla ventilerna och resten av motorn osv på samma gång. Men hur vet jag vilken storlek på kolvringarna jag ska beställa? På Minisport sorteras dom med ett femsiffrigt nummer (20397, 20773, 21251, 21253 osv). Hur kan jag mäta/kika vilka passa mina kolvar?

Växellådan är också något jag måste kika över, för växlarna är riktigt svår o få i, man får verkligen leta o pressa i växlarna, backen behövs skattkarta till! Fick med en liten svart plastsak (har jag för mig), halvmåneformad, som tydligen saknades i den. Någon som har någon idé på vad det kan vara eller vad som annars kan orsaka denna sirapslåda?

Är det något speciellt jag bör kika skicket på i motorn annars, som vanligtvis brukar vara slitet i en A-motor? Kommer försöka gå igenom allt men om jag ska kolla något speciellt noga!

EDIT: Hur vet man om man har långa eller korta toppbultar? Vilka mått har dom?

Det är en Austin Mini Clubman -72, 1000 motorn.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50