Ny på mini nr2 (update)

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Baca

Ny på mini nr2 (update)

Inlägg av Baca »

Hallå så, Ni e nog redan trötta på mina frågor men jag måste få veta från er som hållit på länge.

Detta gäller en Austin mini 1000 från 74`a men problemet gäller dom flesta äldre bilar med manuell låda.
Körde som vanlig med bilen för några dagar sen, Så tog jag och stanna till vid jobbet, la ur växeln och stod på tomgång sen när jag skulle köra iväg la jag i växel och släppte på kopplingen och den hoppa till och dog... pinsamt tyckte jag med ett kärringstop drog igång bilen å märker att jag inte kan få i nån växel. Jag leta reda på felet, Slavcylinderna läckte olja så det blev att beställa nya packningar. Tog å bytte dom idag och luffta systemet. Men kopplingen känns fortfarande åt helvete och man kan inte lägga i växel när bilen e i rullning.? Kolven i slavcylindern åker fram men trycket släpper oerhört långsamt så man kan inte få i nån växel vare sig motor e igång eller om man försöker putta igång den. Var kan felet ligga?? måste jag fortsätta luffta ännu mr eller kan det ligga nån annanstans.

MVH Martin

Update 2008-05-08

Gick igenom hela hydral systemet (som jag gjort ett 30tal ggr nu under helgen) hittar inget fel men hur som helst släpper slaven trycket och kan inte förstå var felet ligger?, då den inte läckte nånting under luftningen.
Fick tips om att göra en folkrace-variant på luftnigen (lite tryckluft ner i huvudcylindern) funka skitbra, hårt tryck i slaven, inga läckage nånstnas. Jag tar å väntar 5 min och tittar igen... FAAAAN slaven har inget tryck.
Trycker ner lite mer luft. BOOOOOM hela huvudcylindern exploderar under 8 bars tryck vilken jävla smäll.
Så nu har jag beställt nyttt hydralsystem från jana.. Nu jävlar ska det funka annars...

MVH Martiin AKA Slavcylinder-mästaren
Senast redigerad av Baca den 8 maj 2008 kl. 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Re: Ny på mini nr2

Inlägg av minitokig »

jag har två olika teorier, men kan ju inte garantera att det är problemet.

1.Antingen är slangen slut så att den har löst upp sig inuti och fungerar som backventil
eller
2. så är det genomföringen genom kopplingskåpan på motorn som har ärgat och så går axeln trögt, brukar vara vanligt på bilar som stått länge.

finns säkert någon här som har en bättre teori.
:)
Baca

Inlägg av Baca »

Det e det som e konstigt är att jag har kört säkert 100 mil sen förra veckan med den. Och det har inte vart nått problem. Utan att det kom så hastigt och lustigt bara så där.
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Jag hade stora problem att lufta min slavcylinder, fick inte till det riktigt bra förrän jag hade lös den och höll luftnippeln uppåt. Sen var det till att lossa nippeln och trycka på kopplingen (medhjälpare krävs) och sen spänna innan den släpptes upp.

Efter att jag hade gjort så, funkade min koppling kanon!
clubman 1330
Baca

Inlägg av Baca »

Tack för svaren. Har nu idag måndag pratat med jana och fick reda på att detta är ett vanligt fel på mini då hela hävarmen behöver bytas ut (375 kr på jana). Så förhoppningsvis skall mini lilla bil rulla på tisadg kväll.
Mvh Martin
Skriv svar