Mini med VTEC... igen...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
stegen

Mini med VTEC... igen...

Inlägg av stegen »

Tog fram min "koja" igår... och genast så blir både man själv och de man möter :)
Sötare bil finns knappast och riktigt rolig att köra dessutom... inget nytt för er på desssa sidor kanske!
Har i vinter läst lite om de (England och USA) som satt i Hondas VTEC-motorer... och nog låter det som en härlig kombination? Har en CRX VTEC sedan förrut och denna motor är verkligen något extra... och dessutom driftsäker!

Har några funderingar som kanske Ni har svar på?
Vad kan en sådan färdig kombination väga?
Vad väger en original? I mina papper så har min en tjänstevikt på 710 (-70 Austin Mini) ... trodde nästan att de var ännu lättare?
Kan man importera en sådan ombyggd bil och få den godkänd i Sverige??
Hittar ingen information om vilken prestanda (typ 0 - 100km/tim) de olika motorerna ger? Blir sådana där typer av byggen lite individuella i prestanda? Alltså är det lätt attt något hamnar fel/snett och att det färdiga resultatet blir lite av ett lotteri?
Undrar även hur körbarheten blir... ex klarar chassi och annat av effekten?
Verkar vara vanligt (snudd på nödvändigt) med en plastfront av flippfrontstyp (måste ju underlätta service och annat) men man undrar om man stör sig mycket på att fronten även är förlängd? eller om det ändå harmonierar?

Kanske är någon här som redan byggt något liknande?

mvh

Stegen