premiär-haveri, växellådeproblem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

Tjenis!
Tog ut min lilla skönhet på en jungfruresa till nytt garage, tyvärr så kom jag inte endå fram. :(

Hade lite problem att få i växlarna när jag började resan, men jag trodde det var den nya mattan som var i vägen så när jag körde till garaget igår så tog jag bort dessa. Allt flöt på fint tills jag kom till typ näst sista avfarten då fick jag inte i växeln. Den skorrade bara jag tänkte tanken på att få i växeln (vågade inte direkt tvinga den). Det var inga problem när motorn var avstängd så då tänkte jag lite halvt panikartat att om jag lägger i växeln med motorn av, och sedan startar jag bilen så borde jag iaf kunna få bort den från korsningen.
Då klickade det till och sedan korslöts nånting för så fort jag slår på tändningen så korsluts strömmen(har en manick som visar status på batteriet)
Tänkte att startmotorn bara låst sig så jag la i en växel och försökte rucka på den men det hjälpte inte.
Provade även att knacka lite på startmotorn.

Nån som har något bra tips om vad det kan vara??
Är det startmotorn överhuvudtaget eller är det växellådan som rasat?

Tack på förhand!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Ola »

svänghjulet lossnat ? ?..
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

Ingen aning, hann tyvärr inte göra så många tester eller kolla så mycket.
Kunde bogsera den, samt rucka på den nån meter med växel i så jag tror inte det...

Kan det vara något annat?
Vore bra om jag hade lite olika tips att kolla upp när jag väl ska ut till garaget :)

Fick ett tips om att det kanske var så enkelt som att kopplingen hade dåliga packningar (är det hydralisk koppling på en kojja?? )
Sen är det nog startmotorn som rasat då det varit väldigt dålig ända sedan jag köpte bilen.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Helipop »

Ja du har ju en hydraulisk koplingsslav, precis som en bromscylinder. Det är ju den slaven som trycker på hävstången som trycker in kopplingsaxeln. Men i såfall om det läckte så skulle det ju synas då den sitter fullt syndligt ovanför kopplingskåpan/svänghjulskåpan. Låter inte riktigt som det, det skulle ju inte förklara elproblemet i allafall.

Verkar vara ett ruskigt problem, väntar på svar vad det var sen. Lycka till =)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

Kan ju vara liksom båda felen...

Ska gräva lite i motorn till helgen.

Förresten, om det är oljigt runt ehh..nu tappade jag ordet..kåpan åvanför motorn...betyder det att det är dax å byta packningar? :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Manne »

Hylsan skrev:Kan ju vara liksom båda felen...

Ska gräva lite i motorn till helgen.

Förresten, om det är oljigt runt ehh..nu tappade jag ordet..kåpan åvanför motorn...betyder det att det är dax å byta packningar? :)

/Hylsan
Ventilkåpan....passa på och byt om du ändå har arbetskläderna på, gjort på ett litet kick för liten peng.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

ok...ska ta och tvätta lite i motorrummet också så man ser nånting :)

Kan lika väl fråga om det också, hur tvättar man en motor enklast?
Avfettning, å diskborste + en vattenslang??

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av minimini »

det lättaste är att lämna den till en rekonditionerare så tvättar han den o du röker en cig :mrgreen:

Alvar.. köp avfetning i sån burk med spruta på låt stå i ca 5 min. skölja med vatten
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

burk med spruta på...är inte alla det??

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
humbug
Inlägg: 181
Blev medlem: 3 juli 2006 kl. 16:28
Ort: Markaryd
Kontakt:

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av humbug »

Jag ska troligtvis rasta min koja på söndag, kan komma inom ditt garage och glo lite. Inte för att jag säker på om jag kan hjälpa dig men har haft liknande problem med min koppling. Var ligger garaget?
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av minimini »

Hylsan skrev:burk med spruta på...är inte alla det??

/Hylsan
du frågade du fick svar
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

Var ute och tittade på den igår och tror det var startmotorn som gick vidare.
Provade att koppla bort startmotorn och då hörde jag solenoiden klicka och jag fick inget strömfall.
Jag ska dock ta och byta lite kablar samt rengöra poler etc runt solenoiden och ny startmotor då.

Nån som vet om man kan byta sladden mellan solenoiden och startmotorn till en vanliga flertrådig strömkabel?
Har dragit en ny 16-kvadratare från batteriet så jag tänkte ta en stump av den och sätta där. Orginalet ser inte ut att vara mer än 8mm2 men det ska väl inte vara några problem att sätta en grövre kabel???

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Manne »

Hylsan skrev:Var ute och tittade på den igår och tror det var startmotorn som gick vidare.
Provade att koppla bort startmotorn och då hörde jag solenoiden klicka och jag fick inget strömfall.
Jag ska dock ta och byta lite kablar samt rengöra poler etc runt solenoiden och ny startmotor då.

Nån som vet om man kan byta sladden mellan solenoiden och startmotorn till en vanliga flertrådig strömkabel?
Har dragit en ny 16-kvadratare från batteriet så jag tänkte ta en stump av den och sätta där. Orginalet ser inte ut att vara mer än 8mm2 men det ska väl inte vara några problem att sätta en grövre kabel???

/Hylsan
Jag har gjort samma operation både på Golf och Escort men inte på Koja, funkade perfekt!
/m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

Var och mekade lite idag men det gick inget vidare. :(
Bytte startmotor men icke sa nicke, så fort jag slog på tändningen så kortslöts allt.

Kollade allt mellan batteriet och solenoiden men kunde inte hitta något som skulle kunna vara fel. Kopplade bort startmotorn för minimera felen. Tog även bort alla "special"-kopplingar jag gjort under åren.

Nån som har något tips? :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: premiär-haveri, växellådeproblem

Inlägg av Hylsan »

Med lite hjälp från humbug så bytte jag solenoiden, dock är det så att den klickar som den ska men när vi kopplade in startmotorn så klickade det samt att det lät som det "gnistrade" inne i relät. Startmotorn visade inget livstecken, inte den gamla heller.

Har ingen aning alls vad som kan vara felet så jag hoppas nån läser detta kan ge mig något tips!

Tack på förhand!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar