Saknar gnista på ett stift

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
El Gringo

Saknar gnista på ett stift

Inlägg av El Gringo »

Jag har provat o byta tändstift, kabel, fördelarlock och rotor, men inte ett liv i grejerna ändå, mer än ibland antar jag, för stiftet är torrt o fint...

Finns det nån möjlighet att axeln i strömfördelaren har lyckats böja till sig? Problemen började nämligen när ett av klipsen som håller fördelarlocket gick av så rotorn slogs sönder! Känns som att det bör vara såpass stabilt så det ska klara det, men man vet ju aldrig!
Användarens profilbild
johnson

Re: Saknar gnista på ett stift

Inlägg av johnson »

Kan fördelaren ha vridit sig såpass mycket kanske så att den inte orkar tända ett stift?
Användarens profilbild
wolfie

Inlägg av wolfie »

hej.
Låter lite långsökt att axeln skulle ha blivit sned då borde ju du slita sönder stiftet i locket på motsvarande sida, och sen brukar de ja vara såpass me pulver från tändspolen att den skickar spänning vidare även om det är långt mellan rotor å stiften i locket. :roll:
Men vill du kolla om den skevar kan du ju ta av locket, dra runt motorn å mäta.
Sen borde ju stiftet du saknar gnista på vara lite fuktigt ändå, konstigt :?
Är du helt hundra på att tändföljd och tändinställning är korrekt så finns ju bara kablar, lock och tändstift kvar..
Användarens profilbild
El Gringo

Inlägg av El Gringo »

Långsökt är det ja, men jag vet inte vad det annars skulle kunna vara!
Tändföljden o inställningen har jag inte rört, så det ska allt vara ok, o jag har som sagt provat o byta rotor, lock, stift o kablar utan skillnad...

Det hela började med att nån hade slangat min bensin så jag körde tanken tom, då jag precis tankat trodde jag ju inte att det var det, men det hade regnat hela natten o var rått o fuktigt, så jag trodde att det kanske kommit in fukt. Tog loss locket, men där var det torrt. O när jag satt tillbaks det så gick visst det ena klipset av eller nåt för det var borta sen iaf. Kollade tanken o den var tom, blev dragen till en tapp där jag fyllde på ny o provade o starta utan resultat, o då såg jag att fördelarlocket hade hamnat på sniskan.
Jag hade som tur var en ny rotor o lock liggandes som jag bytte till o då startade bilen med en gång, men det var då den började gå dåligt. Först gick den bara lite ojämt o knackigt, så jag tänkte att det kanske var skit från tanken som gjorde det, så jag rensade ur förgasaren o satte på ett filter, men den gick fortfarande inte bra, så jag kollade tändningen o då märkte jag att den inte gick på en cylinder. Först bytte jag stift o kabel för o kolla, men ingen skillnad, kollade tom så jag hade kompression i cylindern, jepp, men ingen skillnad ändå. Så allt utan strömfördelaren är bytt eller kollat, o jag får inte ett liv i stiftet ändå, men det är ju torrt så det verkar som att den hostar till då o då när jag kör, men inte när jag bara står still utan drivning av nån anledning...
lalaw
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Hej,
Kolla så att brytarspetsarna öppnar som de skall för alla cylindrar.

Hälsningar Lars
Användarens profilbild
wolfie

Inlägg av wolfie »

Har du fått fix på de?
Tror du det är fördelaren så kan du komma förbi å låna en av mig för å prova
Användarens profilbild
El Gringo

Inlägg av El Gringo »

Nej inte riktigt, jag köpte ett nytt lock o rotor, o nu verkar den gå rätt så bra med varm motor o jämn drivning, men minsta gaspådrag så hackar det igen...

Jag jobbar för fullt hela helgen nu, men tisdag eller onsdag ska jag nog ha tid o prova o byta lite mer... Jag har en fördelare liggandes, förvisso är det från en 1275, men det är väl ingen skillnad på dem?
Så jag får tacka för erbjudandet, men förhoppningsvis ska det inte behövas! :D
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Kolla gapet på brytarspetsen. Har varit med om att plastnocken gått ner sig och fått liknande symptom. Ta loss den helt och inspektera okulärt. Justera sedan in med ca. 0,5 mm avstånd och passa på att justera tändningen också. En ohmmeter på den lossade kabeln från tändspolens -pol. Ställ vevaxeln i rätt läge så att du har ca. 10 graders förtändning. rotorn pekar mot klockan 1 ungefär. Vrid fördelaren först medurs så att du får kontakt på instrumentet. Vrid sedan moturs så att kontakten precis bryts. Då har du rätt position. Det är ju när brytarspetsen öppnar, kontakten bryts, som gnistan ges.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
El Gringo

Inlägg av El Gringo »

Får se om jag kan rota fram en ohmmeter då! Hade svårt o tänka mig att det skulle vara brytarna iofs, men nu har ju flera pratat om det så! Återkommer med resultat!
jocke.carlsson

Inlägg av jocke.carlsson »

Om det är under belastning du har problemet kan det vara kondensator, Lock, Rotor, brytare, spole.
Jag hadde samma problem innan med samtliga delar nya och en ny fördelare, Det är ganska ojämn kvalite på tänddelarna nu mera. Prova och byt en och en komponent och provkör i mella och se om det blir bättre. Har du riktig otur är det mer än en dela det är fel på då är det lättast och byta allt och plocka till baka en och en å provköra hela tiden.

Lycka till.
Användarens profilbild
El Gringo

Inlägg av El Gringo »

Där ser man vilken underbar mekaniker man är! Hittade felet av en slump... :?

Det var så trångt o jävligt så jag tänkte att det var lättare o byta hela fördelaren än o försöka pilla ut brytaren o kondingen o så, så jag skruvade av den o försökte o dra ut den men det gick inte en mm en gång! Sitter det nån dold låsning eller nåt till fördelaren tro?

Men då såg jag iaf att brytaren inte öppnade överhuvudtaget, undra på att bilen gick dåligt... :lol:
Förstår dock inte riktigt ännu varför den skippade ett enda stift men...

Jag orkade inte riktigt med o byta den så jag lossade lite o petade till den så att den var lite öppnad o skruvade fast den igen, o fördelaren skruvade jag fast på ett ungefär som den satt.
O tro på fan, bilen studsade igång med en gång o gick under omständigheterna suveränt!

Så nu ska jag bara hitta lite verktyg o ställa in tändningen med så ska man nog kunna köra lite "grusrally" i sommar! :twisted:
mogge_persson

Inlägg av mogge_persson »

Jag lånar denna tråd lite till mitt problem... min smäller igång fint men när den blir lite varm tappar den mer och mer känns det som. Har provat efter alla konstens regler att ställa tändningen men inget vidare resultat. Brytaren öppnar som den ska och allt sitter som det ska.
Var ska jag börja felsöka? Går det mäta upp kondensatorn på något sett och kolla om den felande?
mvh
Skriv svar