Vtec byggen?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
-Magne-

Inlägg av -Magne- »

suzi skrev:
-Magne- skrev:
tagit ur luften eller?

Honda motoren med girkasse etc. er en del tyngre enn en Amotor!
Suzuki motor og gear,er lettere enn orginalen!! :D ......absolutt ikke tung og ekkel å kjøre :wink:

Men så er suki motoren bare 1.3l, mot vtec sine 1.6l og den har jo noe mindre fysisk størrelse. :wink:
Magne Røyrvik
Norge
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

-Magne- skrev:
Cooper Killen skrev:Eller så gör man som jag :D ger upp det där med framhjulsdrift och bygger mittmotor och bakhjulsdrift istället!!!! :shock:

Hva slags motor skal du bruke?

Jag kommer köra med en Saab 9-3 motor med lite annan turbo samt modifierat sprut vilket bör ge mellan 250-300hk. Men min bil är radikalt ombyggd för detta så det bör bli lite annat än att stoppa i en hondamotor i en org-bil. Visst finns det charm i en trimmad kojamotor men ska man upp i effekter över 100hk så börjar det bli dyrt och ingen bra livslängd. samt att skillnaden i precition mellan tex en suzuki och en bmc A maskin är grymt stor både i vrid och hållbarhet. När det handlar om motoreffekt så va 100hk enormt mycket på 60-80 talet att plocka ur en 1,3L motor medans idag så plockar man nästan 200hk med mycket bättre driftsäkerhet och vridmoment mm. Så jag tycker att gäller det en org bil så är ett motorbyte tveksamt, men om det handlar om race eller så är det helt ok.

Mvh Kristofer
Användarens profilbild
Adjuun
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Hur mycket har du byggt om för att få ner en saab motor? jag hade gärna haft nått liknande i hundkojan... du får gärna visa lite bilder..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper Killen

Gärna fixar jag bilder men hur laddar jag upp dem på detta forum??
Användarens profilbild
Mazze

Inlägg av Mazze »

/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Cooper Killen

Jo där finns det massor av bilder, men går det inte att lägga upp bilder här? vissa verkar ju kunna det iaf :roll:
Användarens profilbild
Adjuun
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jo om du har bilderna upplagd på en annan sida kan du länka till den härifrån så syns de här med..

jadu det var ju inte lite han hade bygt om för att få ner en saab motor i hundkojan.. :)
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper Killen

Jo min super koja blir inte så mycket org koja längre, från början tänkte jag bygga på en kadett 2,0L 16v motor och framhjulsdrift men eftersom min nuvarande koja med trimmad kojamotor har greppsvårigheter så tror jag att en framhjulsdriven koja med säg 200hk blir rätt svår med greppet trots diffspärr. Dessutom så är bakhjulsdrivna bilar roligare om jag får tycka till.

Jag har byggt en ny fiaklassad racingbur som dessutom är delvis bärande i konstruktionen. Bakvagnen är helt ombyggd och baksäte, en bit av golvet samt bagagegolvet är borttaget för att rymma det nya drivpaketet. Framvagnen är just nu under byggnation, karossen är maxlättad och alla sömmar är helsvetsade, front och baklucka är i glasfiber. Framtill hamnar tank, batteri och kylare. Bromsarna består av sierra v6 skivor och ok bak, fram blir det volvo 240 turbo bromsar på modifierade spindlar. Bilen kommer rulla på 13" 205/60 R-däck men kan även åka på 15" lågprofil om jag vill det. Motorn är en Saab 2,0T som med annat aggregat modifierat sprut mm bör lämna mellan 250-300hk med god driftsäkerhet. Bilen kommer att SFRO besiktigas som hembyggt fordon och sedan köras på bana och dragstripp.

Bilder samt hela bygget går att följa på rejsa.nu se länken nedan!

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... sc&start=0
suzi

Inlägg av suzi »

suzi skrev:
Jimbo skrev:
suzi skrev: Prøvekjøring på siden til minimartin!! :lol: .......På snø,med gateslicks!!

Var hittar man de sa du? :shock: vore grymt kul o se...
http://www.mini.brubak.no
Nå er det ny video av pickupen på bane! Hadde for mye brems bak,så jeg var mer i sanden enn på banen!! :oops:
Skriv svar