Växelspaken hoppat lös

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
mache

Växelspaken hoppat lös

Inlägg av mache »

Hej,

Tog ut Kojjan (1970 MK3 Mini1000) ur garaget igår, och efter en dags åkning så skulle jag parkera. Detta innebar då att lägga i backen (lyfta upp spaken -> dra ned åt höger). Det funkade ju som vanligt, och när jag sedan skulle lägga i neutralen så var allt pankaka. Hela spaken är lös, och verkar ha hoppat ur lådan. Jag lirkade en del och kunde i ett läge/rotation av spaken, trycka ned den i lådan, men jag kunde då bara lägga i tvåan.

Det jag tänkt göra är väl att plocka av damasken etc. så jag kan komma åt och se vad som hoppat fel.
Någon som har tips eller erfarenhet av att rota däromkring??

Tack för svar!
mache

Re: Växelspaken hoppat lös

Inlägg av mache »

Okej, sagt och gjort.
Det är ju en metallkula som det hela sitter i. Samt en plastpricka (formad som ett halvt klot) som håller ned en fjäder. Plastbrickan har spruckit, så fjädern blir inte komprimerad, om jag komprimerar fjädern med fingret så går växlarna i :).
Behöver alltså en ny bricka, någon som vet var det finns, samt bästa sättet att byta ut den gamla?

http://minisport.com/acatalog/22A1932.jpg
Vita brickan på den bilden.
Mattias22

Inlägg av Mattias22 »

Hej jag har ett annat problem men på samma ställe. Var ute och körde med min en dag gamla Mini då spaken blev lös. jag trodde "allt" hade pajat. Så jag åkte in till en mack och lyfte bilen och skruvade loss plattan under växelspaken och såg då att en (sprint) hade lossnat som håller spaken fast mot den arm som kommer ifrån växellådan. Och jag undrar nu om detta är något som en vanlig bilverkstad kan fixa eller är det svårt? någonm som vet ?
johan_palm

Inlägg av johan_palm »

i med en nya sprint själv kanske?
Användarens profilbild
mini2fast4u
Kontakt:

Inlägg av mini2fast4u »

Mattias22 skrev:Hej jag har ett annat problem men på samma ställe. Var ute och körde med min en dag gamla Mini då spaken blev lös. jag trodde "allt" hade pajat. Så jag åkte in till en mack och lyfte bilen och skruvade loss plattan under växelspaken och såg då att en (sprint) hade lossnat som håller spaken fast mot den arm som kommer ifrån växellådan. Och jag undrar nu om detta är något som en vanlig bilverkstad kan fixa eller är det svårt? någonm som vet ?
kom hit så ska jag fixa den te dej!
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Mattias22

Inlägg av Mattias22 »

Jo jag hade nog kunnat fixa det själv om jag visste vilken sprint det skulle vara och haft rätta verktygen.
Men jag tolkar dessa svar som att verkstaden kommer fixa detta. Tack för svaren.
Skriv svar