kamrem
Re: kamrem
...knuff...
Hmm, finns det någon som har ett lite mer vetenskapligt svar. Det känns inte som om jag skulle vilja vänta tills "det rasslar". Rasslar hurdå frågar jag mig nämligen.
Är det olika intervall på olika kojor? Jag har en BMC mini 1000 -70. Typ ganska original... Maken har en Austin mini 1000 -75. Inte lika original, men motorn är nog en 1000-motor i alla fall.
//Camilla
Hmm, finns det någon som har ett lite mer vetenskapligt svar. Det känns inte som om jag skulle vilja vänta tills "det rasslar". Rasslar hurdå frågar jag mig nämligen.
Är det olika intervall på olika kojor? Jag har en BMC mini 1000 -70. Typ ganska original... Maken har en Austin mini 1000 -75. Inte lika original, men motorn är nog en 1000-motor i alla fall.
//Camilla
Du kan va helt lugn! På kojan drivs kamaxeln via en kedja typ cykelkedja, alltså ingen tandad plastrem som i många moderna motorer. Kedjan är mycket tåligare och får sin smörjning genom motoroljan. Sköter du oljebytena så håller den nästan hur länge som helst. Själv byter jag olja var 500 mil. Under alla mina år med koja (sedan 1968) har jag aldrig haft problem med någon kamkedja.
Ha så koj!
Ha så koj!

Hans L
Tack för mycket trevligt svar!! Då lutar jag mig tillbaka då. Byter olja och filter gör jag en gång om året.
//Camilla
//Camilla