Ett år har gått förbi igen !
Iår har kojan fått bekänna färg då den fick följa med till regementet i Skövde för att sen i ilfart röra sig runt kinnekulle.
Ett tappert försök på världsrekords hastighet försökte sättas innan Skara men i skymningen blev det enbart runt 150 mätar hastighet innan föraren valde att bespara den okänt gamla motorn och släppa av på gasen.
Kinnekulle gick ungefär bättre ! Tills oljan beslöt sig att bli varmare än beräknat och läcka mera än vanligt , då fick kojan se sig utbytt av en 1.3L Mitsubishi Colt under dom sista passen på Kinnekulle
Vid hemkomst gjordes en ventiljustering som resulterade i endel huvudkliande då skillnaden mellan ventilerna va rätt stor, en kompmätning senare visade att 2ans cylinder hade problem.
Orsaken va en bränd avgasventil och orsaken antagligen dåligt justerad vippa , 8a nya ventiler beställdes och toppen fick nyfrästa säten / planad och lätt putsade portar.
Sen började toppbultarna gå av långt under momentgränsen , ett snabbt beslut senare så var hela paketet ur bilen och påväg till Falkenberg för att lämnas till JANA under finalen i Historisk racing.
Och vilken tur ! För en av hans kojor fick kopplingstrul så Van.ens motor fick offra delar till kojan som senare vann sin klass
Nu väntar jag på att motorn ska vara klar runt V44 så åker allt i igen nygenomgånget och redo för många fler mil !