Motordelar MG1300

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Motordelar MG1300

Inlägg av lalaw »

Hejsan,
Princessen gick igenom besiktningen igår med blankt papper men MG1300 motorn som vi satte i förra året behöver lite vård....
Den blåryker ganska mycket när man släpper på gasen och jag gissar på att kolvringarna är slut eller har fastnat när motorn stog i 25år.
Även växellådan är lite jobbig då 1:an hoppar ur.
Så vi tänkte ta ur motorn under semestern och byta kolvringar,lager, oljepump samt kamkedja.
Nu är det ju så att MG motorn skiljer sig en del från andra 1275 motorer.
Vilka typer av delar skall jag ha? Ska man ta 1275 S varianterna? Vilken oljepump sitter i motorn?
Vilka leverantörer rekomenderas för motordelar spelar ingen roll om de är i England eller i Sverige.
Lars
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av johan_palm »

bor du?
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av lalaw »

Jag bor i Göteborg men jag har inga problem med att beställa delar via nätet.
De svenska leverantörerna har jag ganska bra koll på men i England har jag bara koll på de som säljer delar till Morris Minor.
Bilen är för övrigt på Gotland.
Lars
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av Manne »

Blårök vid gassläpp brukar slitna ventiltätningar/styrningar ge så har du tur kanske det räcker med en topprenovering.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av lalaw »

Hej,
Kollade toppen in vi la i motorn...
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av optus »

Jag har just nu min Princessmotor i delar, det är en MG 1100-motor. Ang.växellådan och ettan som hoppar ur. Det visade sig att ettans båda hjul var slitna till hälften, den är ju osynkad. du får nog byta kugghjulen. Jag byter hela lådan.
Hälsn.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av lalaw »

Hej,
Vi la i en MG 1300 motor istället för orignalmotorn som är identisk med MG1100 motorn.
Mg1300 hade synkad etta.
Är det slotdrive på oljepumpen på en MG1300?
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av Snailspeed »

Nej, det borde vara stardrive till oljepumpen.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av lalaw »

Hej igen,
Diffen gav upp häromdagen så det blir att riva den totalt.
Vi funderar på att sätta i en Allegrolåda i den, men hur mycket skiljer utväxlingen mellan dem?
Är Star-drive och spider-drive samma sak?
Om man beställer från Minispares hur lång tid tar det att få grejerna?
Hälsningar Lars
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av pickupkalle »

Blåryker det när du släpper gasen då ÄR det toppen som är slut,blå ryker den när man gasar då är det kolvringarna..............................
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Motordelar MG1300

Inlägg av lalaw »

Hej,
Motorn är nu renoverad.
Felen var:
Växelföraren (gaffeln) hade lossnat och slitits rätt mycket då denna är väldigt dyr så upptäckte jag att man kunde modifiera en från en osynkad låda att passa i MG-lådan.
Toppen var skev (mellan tvåan och treans cylinder)
Kompressionen var var lite lägre på dessa cylindrar men faktiskt inte oroväckande låg.
Den drog in olja och vatten in is dessa cylindrar också.
Lagrerna var inte speciellt slitna men vi bytte dessa iaf även oljepumpen byttes.
Kolvringarna såg ok ut men vi bytte dem iaf, dock så hade jag skaffat ringar som var makerade MG Midget 1275cc och dessa passade inte de var grövre än de som satt på motorn. Men jag hittade en sats med nya ringar i vårt lager av delar som vi köpte från en nerlagd BMC verkstad.
Vi monterade en Allegrotopp istället, så ska vi renovera orginaltoppen senare. (Någon som har tips på en bra firma, vi tänkte även konvertera den till blyfri)
Bilen blev bra mycket trevligare att köra och väldigt mycket tystare.
Det enda som är kvar är att den vibrerar när kopplingen precis greppar i eller ur. Allting ser bra ut och det är ingen olja på lamelen. Någon som har någon ide?
Lars
Skriv svar