Jag har hört att den nedre, bakre delen av huset till växellådorna inte går att byta om det blir skadat eller något annat händer med själva huset. Det är delen där länkaget finns och den är ju lätt att ta bort, men kan alltså inte bytas, enligt min talesman.
VARFÖR ? ? ?
Optus
Växellådor på Kojor
Växellådor på Kojor
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Växellådor på Kojor
Jag köpte ett tomt vxl.hus/block av cooper65 här på forumet och har för mig att han sa samma sak. De är alltså bearbetade tillsammans för att toleranser skall bli rätt. Ungefär som att man inte skall byta/blanda vevstaksöverfall och liknande.
/ m
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Växellådor på Kojor
Hmmm, Låter intressant
På Princessen så satte vi i en MG1300 motor med tillhörande växellåda förra sommaren.
Infästningen till växelspaksförlängningen var trasig så vi bytte till den delen till en från en skrotlåda.
Vi ha haft problem med att 1:an växel hoppar ur och nu senast så rasade diffen.
Kan dessa problem härröra från de att vi satte byte den delen?
Nästa Vecka ska vi riva lådan och se vad som hänt.
Lars
På Princessen så satte vi i en MG1300 motor med tillhörande växellåda förra sommaren.
Infästningen till växelspaksförlängningen var trasig så vi bytte till den delen till en från en skrotlåda.
Vi ha haft problem med att 1:an växel hoppar ur och nu senast så rasade diffen.
Kan dessa problem härröra från de att vi satte byte den delen?
Nästa Vecka ska vi riva lådan och se vad som hänt.
Lars
Re: Växellådor på Kojor
Ja, lalaw, det är intressant !
Ettan på min Princess hoppade ur, men det berodde på den osynkade ettan, där kuggarna på bägge hjulen var nästan helt nerslitna. Detta med originallådan.
Väntar med spänning på hur din låda ser ut.
Hälsn
Optus
Ettan på min Princess hoppade ur, men det berodde på den osynkade ettan, där kuggarna på bägge hjulen var nästan helt nerslitna. Detta med originallådan.
Väntar med spänning på hur din låda ser ut.
Hälsn
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Växellådor på Kojor
Hej,
Nu har jag rivit motorn och låda.
Det var inte Diffen som hade rasat utan ett hjullager.
Ettan problem visade sig vara gaffeln som hade lossnat lite och blivit mycket sliten.
Nu har jag modifierat en från en osynkad låda och det verkar fungera bra när jag "torrkör" lådan.
Dock visade det sig att toppen på motorn var skev så den skall planas och sedan skall motorn monteras ihop med nya lager och pump.
Lars
Nu har jag rivit motorn och låda.
Det var inte Diffen som hade rasat utan ett hjullager.
Ettan problem visade sig vara gaffeln som hade lossnat lite och blivit mycket sliten.
Nu har jag modifierat en från en osynkad låda och det verkar fungera bra när jag "torrkör" lådan.
Dock visade det sig att toppen på motorn var skev så den skall planas och sedan skall motorn monteras ihop med nya lager och pump.
Lars
Re: Växellådor på Kojor
Nya överraskningar varje gång man lossar några skruvar.
Tidigare körde jag Alfa Romeo, ang dessa bilar sades ofta: att om en Alfa hade haft en jordfelsbrytare. så hade den aldrig startat.
Men Lucas ...
Optus
Tidigare körde jag Alfa Romeo, ang dessa bilar sades ofta: att om en Alfa hade haft en jordfelsbrytare. så hade den aldrig startat.
Men Lucas ...
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Växellådor på Kojor
Jag lyckades aldrig få någon instrumentbelysning på min Alfa GTV....optus skrev:Nya överraskningar varje gång man lossar några skruvar.
Tidigare körde jag Alfa Romeo, ang dessa bilar sades ofta: att om en Alfa hade haft en jordfelsbrytare. så hade den aldrig startat.
Men Lucas ...
Optus
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)