Motorn bankar!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
eplamojje

Motorn bankar!

Inlägg av eplamojje »

Min mini 1000 har länge "bankat" när jag släppt på gasen. idag när jag va ute å körde började det banka även när jag höll gas och sen lät det mer och mer å nu bankar det hela tiden..låter som en hammare i motorn..

Har ni råkat ut för nått liknande? jag tror att det är ett vevlager som gått..
hur hade ni gjort? renoverat eller köpt en annan motor?
jag har aldrig öppnat en motor innan så jag tar helst genvägen å byter motor men om det inte är svårt att renovera så kanske det är värt ett försöka att öppna den...

Eller vet ni om nån motor som inte används?
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Re: Motorn bankar!

Inlägg av crowan »

Låter precis som min och det var vevlagret som hade gått. Jag hade heller aldrig öppnat en motor innan, men det är ganska rakt fram tyckte jag. Det du behöver är en svänghjulsavdragare, men annars är det inget speciellt. Sen lämnade jag min vevaxel till omslipning, och köpte nya lager med rätt dimension.

Men är det en 1000 motor är det säkert biligare att köpa en ny... det går snabbt till pengar....
clubman 1330
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

crowan skrev:Låter precis som min och det var vevlagret som hade gått. Jag hade heller aldrig öppnat en motor innan, men det är ganska rakt fram tyckte jag. Det du behöver är en svänghjulsavdragare, men annars är det inget speciellt. Sen lämnade jag min vevaxel till omslipning, och köpte nya lager med rätt dimension.

Men är det en 1000 motor är det säkert biligare att köpa en ny... det går snabbt till pengar....
Är dock svårt att veta att en beg.motor är i bra skick. Om du ändå skall renovera så kan du fundera på att uppgradera till en 1100 eller 1275:a så får du lite mera drag under huven. Blir ju inte dyrare att renovera en större motor.
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Buffon_Mk3

Inlägg av Buffon_Mk3 »

hade exakt de felet på min! vid ett visst varv tal. lät som någon slängt sten i cylindrarna. :?
men topp-packningen imellan 1:an och 2:an hade "försvunnit" så när motorn fick varvat så stod det härliga till. :(
planade toppen 2mm och ny packning, planade den bara för skojj skull :D
pelle_oden

Inlägg av pelle_oden »

Håller också på att meka med en bankande motor, och jag tror att felet på min är packningen mellan 1:a och 2:a cylindern precis som kojjamekaren ovan. Köpte en kompressionsmätare på biltema för 179 spänn och det visade sig att kompressionen var typ noll på bägge dessa cylindrar... så det måste väl vara packningen?! Så kolla kompressionen innan du monterar ner motorn..
Skriv svar