Gaswire
Gaswire
Har lite problem med min gaswire, eller snarare höljet till den... Nere vid torpedväggsgenomföringen har "mothållet" gått sönder så höljet viker sig, och gaswiren "hänger sig".
Finns det nya "genomföringar"? Eller ska jag borra upp och sätta dit en gummibussning? Har någon annan råkat ut för detta, och i så fall, hur har du löst det?
Finns det nya "genomföringar"? Eller ska jag borra upp och sätta dit en gummibussning? Har någon annan råkat ut för detta, och i så fall, hur har du löst det?
Re: Gaswire
"mothållet", är det den lilla mässingsprylen du syftar på då?
Ska väl sitta en sån där på utsidan av torpeden om jag inte har fel. Borde gå att köpa en ny isf för en billig peng
Ska väl sitta en sån där på utsidan av torpeden om jag inte har fel. Borde gå att köpa en ny isf för en billig peng
Precis!jonas skrev:"mothållet", är det den lilla mässingsprylen du syftar på då?
Ska väl sitta en sån där på utsidan av torpeden om jag inte har fel.
Jag hittar dock ingen sådan någonstansjonas skrev: Borde gå att köpa en ny isf för en billig peng

Ringde till Jana idag, och som jag misstänkte fästet/"mothållet" är en del av torpedväggen och ingen "reservdel". Suck!
Hittade en antennkontakt "F-kontakt" och en "F-skarv". Jag kapade av ena halvan av F-skarven (den var ihålig och hade en plastdel som "isolering"). Jag skall bara skaffa några brickor med rätt diameter (varför har man alla andra dimensioner utan den man behöver?) och försöka pilla dit den i morgon... jag kommer nog behöva borra upp hålet i torpedväggen...
Mässingsgrejen sitter väl på gasvajern? Jag köpte en med teflonhölje från minispares där sitter den fast på vajern bara att knöka i fästet på torpeden och ansluta nippeln till gasen
//mackan
//mackan
Problemet är att det är "fästet" i torpedväggen som är trasigtG13B skrev:Mässingsgrejen sitter väl på gasvajern? Jag köpte en med teflonhölje från minispares där sitter den fast på vajern bara att knöka i fästet på torpeden och ansluta nippeln till gasen
//mackan

Är det inte bara att svetsa fast en rörstump med eventuellt en plåtbit under som tryckutjämnare?
Eller ta en m10 bult och borra ett hål i lämplig storlek (en bit in) och borra ett litet rakt igenom?
(för vajern), och dra fast den med en mutter, ev några brickor som tryckutjämnare?
//mackan
Eller ta en m10 bult och borra ett hål i lämplig storlek (en bit in) och borra ett litet rakt igenom?
(för vajern), och dra fast den med en mutter, ev några brickor som tryckutjämnare?
//mackan
Helt rätt! Jag trodde (enfaldigt nog) att denna typen av genomföringar var "vanliga"... Svetsa "där nere" med motorn i överstiger min förmåga, men "bult varianten" funkar definitivt! Skall testa den om min "antennkontakt" inte funkar...G13B skrev:Är det inte bara att svetsa fast en rörstump med eventuellt en plåtbit under som tryckutjämnare?
//mackan
Jag körde bult-varianten. När jag började mockla med genomföringen för det hela igenom torpedväggen. Antagligen har ett tidigare gaswire-hölje gått av i mothållet i torpedväggen.. därav såg det lustigt ut. Så, när jag satte till borret ploppade allt ut i motorrummet... och det blev ett nästan 10mm hål för min bult 
Tack för idén mackan!

Tack för idén mackan!