Har nu plockat av en av de yttre vipparmarna. De är nållagrade, trodde det skulle vara bronsbussningar eller så. Axeln ser bra ut. Börjar nu tro att det kanske inte är så konstigt att de tickar en del. kan ju inte bli samma toleranser och oljeyta att lagra mot axeln so med bussning eller? Hur der de rullvippor ni använt ut? De som ni menar är tysta? Är de åxå nållagrade?
minisweden skrev:Har nu plockat av en av de yttre vipparmarna. De är nållagrade, trodde det skulle vara bronsbussningar eller så. Axeln ser bra ut. Börjar nu tro att det kanske inte är så konstigt att de tickar en del. kan ju inte bli samma toleranser och oljeyta att lagra mot axeln so med bussning eller? Hur der de rullvippor ni använt ut? De som ni menar är tysta? Är de åxå nållagrade?
Porsche 356 Carrera med nållagrad vevaxel skall tydligen skramla betydligt mer än den vanliga så att nållager låter mera har du nog helt rätt i..
/ m
Äh vad tusan, beställde nya rullvippor från Minisport igårkväll. Får testa och höra om det slutar ticka. Om inte så får jag leta djupare (dyrare) ned i motorn. Hade besök av Motorgurun Grönberg i söndags men inte ens vi tillsammans lyckades identifiera var tickande kommer ifrån. Låter dock mest när man sätter stetoskop mot ventilkåpsbultarna, inte mot blockets i övrigt så jag tycker nog det måste komma från vipporna ändå. jaja om ett tag så vet jag mer.
mina rullvippor började rassla som tokiga i förra veckan!
börja justera lite men det gick inte för rasslet va kvar!
efter byte till orginal så går den tyst å fint igen!
vipporna kunde man röra på axiellt och alla håll... det va minisports med glid-lager för dom där med nål-lager ska tydligen hålla ännu kortare tid! fick tips om att minispares 1:5 vippor "ej rullar" ska vara bra!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Ja jag har inte hunnit smälla dit de nya vipporna än. Det blir ju en del extrajobb då ju topp-packningen måste bytas, inte bara att skruva loss de gamla och dit med de nya direkt....återkommer då det är testat.
inte behöver topp packningen gå sönder jag byte till rullvippor för en månad sen och behövde inte byta topp packningen man ska väl ha extrem otur om den går sönder./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Tja, men man släpper ju spänningen mellan block och topp, detta torde väl mycket troligt bidraga till att när man spänner alltihopa igen så kommer packningen inte hålla tätt? Själv har jag aldrig tidigare chansat, men an kanske skulle testa, det blir ju mycket lättare i alla fall
Stor risk för att packningen inte tätar ordentligt om man ej byter vid toppdemontering. Om man inte har solid kopparpackning förstås. Då är det bara att ta fram gasolen och bränna på för att "mjuka upp" den.