Förklaring av fälg-offset

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Förklaring av fälg-offset

Inlägg av Hylsan »

Tjena!
Letar efter ett par fälgar till min civic, och har då stött på det här med offset och ET.
Orginal sitter det 13" och jag tror att det brukar få plats ET39:or (enligt amerikankst civic-forum)
frågan är om 49:or funkar med viss modifikation. Framförallt vill jag veta lite vad det handlar om, tror det är något med djup men till vad???

De jag suktar efter är 15" med 6JX15 ET49.

Vad tror ni?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av jocke.carlsson »

ET är hur långt i från centrum på fälgens bredd som anläggningsytan mot navet ligger.

ET 49 då är anläggningen flytta 49mm från mitten av fälgen. Och ett mindre ET = mer breddning utåt. sen får man räkna in bredden på fälgen närman ändrar mycket,kan bli problem både innåt och utåt.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av Hylsan »

hum...så 49mm då kommer själva fälgen längre in i hjulhuset kan man säga??
Eftersom då anläggningen är 49mm längre ut (skillnad mot 39= 10mm längre in)

Det är då man använder spacers eller?
För att få ut hjulet istället för innåt?

Tack för hjälpen!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av jocke.carlsson »

det stämmer fint det.
Gå in till en gummi verksta där du bor och hämta en fälg katalog där kan du få ganska bra koll på vad som funkar i olika storlekar och offset utan att behöva spacers.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av Hylsan »

Vad är nackdelen med spacers då?

Har hört att det ska slita extra på upphängningen och så, men gör det det även om man inte "räjsar" något utan bara kör "vanligt"? :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av jocke.carlsson »

man kan få problem med centrering av fälgen om du kör med spacer. En del bilar har väldigt låg nav styrning, det sliter inte mer på hjul upphängningen med spacer än en fälg som breddar lika mycket.
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av Mini Maz »

Sen kan det slita på hjullager, men det beror på hur breda spacers man har.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av Hylsan »

Ja de blir ju onekligen skillnaden dvs 10mm :)
Samma bultmönster å allt, så jag tänkte man kunde ta längre bultar bara så fixar man ju centreringen.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: Förklaring av fälg-offset

Inlägg av kez_19 »

hittade den här länk som kan hjälpa http://www.mini-mayfair.net/felgen.html

michael
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Skriv svar