broms strul

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

broms strul

Inlägg av gormer »

Jag har ett problem med mina bromsar. Jag kan pumpa upp tryck men ytterst lite. Så fort jag släpper upp pedalen helt så försvinner trycket. Jag har bytt huvudbromscylinder men det är samma fenomen.
Ska tilläggas att det är 1 krets med skivor fram. Någon med nån ide på vad det kan vara för fel?
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: broms strul

Inlägg av Snailspeed »

Luft i systemet. Börja lufta det hjul som är längst ifrån huvudcylindern, mao vänster bak, därefter höger bak, och sedan beror det på årsmodell och på om det är ombyggt eller inte vilket hjul fram som har längst rör, kolla längderna på plats.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

Re: broms strul

Inlägg av gormer »

Har luftat Hur mycket som helst utan resultat. Jag ha använt mig av bromsluftare.
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: broms strul

Inlägg av Snailspeed »

Har du luftat i rätt ordning då?

Kan du bygga upp ett tryck genom att pumpa på pedalen så är det luft i systemet eller så är det så att dina bakbromsar och/eller handbroms inte är korrekt injusterade. Är det för stort spel mellan backar och trumma så räcker inte slaget i huvudcylindern till för att pressa ut backarna tillräckligt. Om du drar handbromsen och sen provar att bromsa och det blir en förbättring så justera vajrarna. Handbromsen ska börja ta på tredje hacket. Sista felet jag kan komma på är att huvudcylindern kärvar och inte pumpar ut vätska tillräckligt effektivt.

Har du bromsrören fram dragna så att bromljuskontakten sitter på förgreningen vid slangen till höger framhjul? I så fall går ju bromsröret vidare härifrån till vänster hjul. Då måste du lufta vänster före höger hjul.

Själv använder jag aldrig någon avluftare utan har alltid en gammal glasburk med plåtlock. Två hål i locket, ett som den genomskinliga plastslangen sitter fast i och ett luftningshål som slangens nippelände lätt kan tryckas ner i när man luftat färdigt. Börja alltid med en skvätt bromsvätska i burken som täcker slangänden helt så får du automatiskt en backventil så du inte får upp luft i systemet igen när du släpper upp pedalen. Trä slangen över luftningsnippeln och öppna nippeln, pumpa på pedalen och toppa upp i behållaren med jämna mellanrum så det inte suger in luft den vägen tills det inte kommer luft i slangen utan bara frisk bromsvätska. Stäng nippel och lossa slangen och stick ner i luftningshålet i burklocket för att slippa spill. Flytta till näst hjul och upprepa tills du luftat överallt.

Slangen bör ha en innerdiameter på 4 mm och vara ungefär en meter lång. Lämplig glasburk är t.ex. en hög smal en som rymmer ca. 1 - 2 dl.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

Re: broms strul

Inlägg av gormer »

Jag har luftat på ditt sätt och i rätt ordning.
Mitt system ser ut som följande. Hbromscylinder som går vidare till ett amazon bromsservo nere vid passagerarsidans fötter, Sedan vidare till ett T kors, Sen går allt som orginal. Alltså fram till högersidan "bromsljuskontakten"
Jag har testat att koppla förbi servo men det är ingen förbättring.
Ska kolla till handbromsen. Bak är det ljusterat så att jag har dragit åt så det låser och sen släppt lite så hjulet snurrar men ligger på ytterst lite.
Fel kopplat ska det väl igentligen inte kunna vara då det är 1 krets?
Tänkte om T kors satt fel eller liknande.

Tycker det är så konstigt att jag kan pumpa upp tryck om jag pumpar fort eller inte släpper upp pedalen hela vägen upp. För så fort jag släpper den hela vägen upp försvinner allt tryck.

Cylindrar och Oken är nya så dom har jag uteslutit. likaså alla rör, slangar och T kors. Det läcker heller inte någonstanns.
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

Re: broms strul

Inlägg av gormer »

Nu har jag testat att koppla ur frambromsarna. Alltså tagit bort röret på T korset och pluggat de hålet. Då blev bromsen sten hård. Och trycket stanna kvar. Då måste det ju vara nåt strul fram. Men vad? har testat att strypa slangen vid oket sida för sida utan resultat så jag får inte fram vilken sida felet kan vara på. Nu undrar jag om man kan koppla bromsljusgrejjen fel? Om flödet in bara kan komma från en sida? Eller om man kan koppla T korset fel?

Undrar också vad skruven på Oket är för något? Den som sitter brevid lufningsnippeln. Det är Cooper Ok jag har.
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: broms strul

Inlägg av johnson »

Vet inte nu hur cooper ok ser ut men ibland är det väldigt känsligt att luftnippel är den högsta punken på oket.
Senast var en kompis som lufta ihjäl sig på en fiddy iofs och sen när han tog lös oket ock vinkla det så att luftnippel kom högst så funka det...
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

Re: broms strul

Inlägg av gormer »

på min sitter nippeln längst ner. Kan det vara så enkelt att jag har satt fel ok på fel sida? eller ska nippeln vara neråt?
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: broms strul

Inlägg av johnson »

Kom på de strax efter ja skrev med, det gå väl att växla oken på dom.. Så ja TROR att de kan vara så..
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: broms strul

Inlägg av Snailspeed »

Det ÄR så. Nippeln ska alltid vara uppåt, annars luftar du bara ut vätska och luften är kvar längst upp i oket. Kul att du kom på var felet var själv. Det lär man sig alltid mer av än att någon annan talar om vad felet är. Berätta hur du tycker skillnaden är mot trumbromsar när du fått ordning på allt.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

Re: broms strul

Inlägg av gormer »

Har inte hunnit skifta ännu men hoppas det är det som är felet. Borde ju vara det. Jag höll på att bryta ihop i garaget. Har hållt på för länge med bromsarna så lusten började försvinna. Tar nya tag i morgon och skiftar oken så får vi se hur det går. Vill ta ut bilen åtminstonde en gång i år.
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: broms strul

Inlägg av kerguelair »

mycket klok tråd. Borde in i guiden....
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: broms strul

Inlägg av Gerry »

Jag skulle uppskatta om det fanns en guide på vad jag behöver för att byta från trummor till skivor.
Just nu har jag 10"s fälgar, men eftersom planen är 13" vill jag även veta vad jag ska leta efter.

Hoppas någon orkar dra ihop en liten "inköpslista" & gärna tips på var jag kan hitta ett kit till bra pris.

//Gerry
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

Re: broms strul

Inlägg av gormer »

Du har kompletta kit på http://www.minispares.com
Det är väl det smidigaste sättet. Annars kan man börja leta efter en koja med skivor på skroten.
gormer
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 juli 2008 kl. 21:26
Ort: Motala

Re: broms strul

Inlägg av gormer »

Nu har jag bromsar igen. De tar lite för långt ner men det kanske räcker med att lufta lite till hoppas jag. Det är bara att tacka för hjälpen jag fått med detta problem.
Skriv svar