broms strul

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Re: broms strul

Inlägg av timppa »

Började du med att lufta längst ifrån huvudcylindern? Herr. Haynes säger nämligen tvärtom, att man ska börja nära huvudcylindern för en-krets-system *förvirrad*.
Är det så att Haynes har fel? För det mest vanliga är ju helt klart att börja längst ifrån, men man vet aldrig med dessa engelska bilar :)
gormer

Inlägg av gormer »

jag började längst ifrån. Ska testa i helgen när jag gör det sista att lufta tvärtom.
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Jag luftade idag (köpte mig en EeziBleed(335kr på AD Center) som fö. rekommenderas starkt). Började närmast med min en-krets och gick längst bort(högerfram,vänsterfram,högerbak,vänsterbak i mitt fall). Blev kanon. Läste på TMF att en-krets är enda undantaget med att börja närmst huvudcylindern, och eftersom haynes säger det med så kör jag efter det.
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Det här med att lufta är lite struligt. Först och främst så köpte jag en repsats till huvudbromscylindern och bytte de två packningarna på kolven. När jag nu försöker lufta mitt helt tomma system så drabbas jag av ett par konstigheter.
1. Kolven inne i huvudbromscylindern vill inte gå tillbaka direkt utan smuger tillbaka och efter ca 30 sekunder kan man trycka ner pedalen igen.
2. Efte rman tryckt ner pedalen hör man en tickande/droppande ljud när man sitter i bilen. Vad är det?
3. Ingen bromsvätska går ut i systemet. Efter en kvarts pumpande gav jag upp då någonting uppenbart är fel.

Vad tycker ni jag ska göra? Öppna bromscylindern igen och göra vad?
Tack på förhand
/joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Ser att jag köpt grk1009, http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32955&title=BRAKE%20MASTER%20CYLINDER%20REP..., där står det att de är till för äldre med .750" "bore". Förmodligen har jag nog .70" vilket gör att gummit skulle kunna vara lite för stort? Märkte det när jag satte ihop det men tänkte mer att det var nytt och kanske inte lika slitet eller nåt. Får nog ringa runt på måndag och se om det finns någon som har reparations kit liggandes. För förmodar att jag fått fel...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar