Har hittat antalet olika modeller av crossflow toppar i England. Finns det nån som vet om det är nåt att ha? Funderar på om man kanske skulle köpa en sån, priset är dock väldigt saftigt.
Tror ni att man kan få ut mer effekt jämfört med en fullflödes "original" topp?
Jag skulle gärna slippa borra upp min 1275a för att nå önskvärd effekt och funderar på om en crossflow topp är svaret.
Vad tror ni? Är det nåt att ha?
Crossflow topp
- LittleScratch
- LittleScratch
Re: Crossflow topp
E de verkligen ingen sm vet om dessa toppar? Funderar stark på att införskaffa en sådan så alla åsikter är välkomna!
http://www.minisport.com/acatalog/info_HEDMS5031UL.html
Hittade inte den sidan jag en gång fann som säljer Twin cam topp i ett bolt-on kit
http://www.minisport.com/acatalog/info_HEDMS5031UL.html
Hittade inte den sidan jag en gång fann som säljer Twin cam topp i ett bolt-on kit

cross flow topparna är till extremt trimmade motorer inget att ha på en vanlig 1275 + det blir vansjnjgt dyrt innan du har allt runt omkring som hör till bättre handla typ steg 3 med större ventiler o portade kanaler
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
sätt ihop bilen å gasa med din orginal 1275.
så har du mycket roligare än å ha en fin topp å titta på.....
så har du mycket roligare än å ha en fin topp å titta på.....
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
skulle nog satsa på en bmw twincam topp istället, lite mer meck men bättre effekt och det är ju gött
finns massor om det på nätet
//mackan

finns massor om det på nätet
//mackan
- LittleScratch
Jo, men jag hade inte tänkte att ha min 1275 helt original. Kubiken kommer bli densamma men det är allt.
Mina planer ligger på smidd vev, stakar, högkomp kolvar, en grym kam, bättre förgasare, extraktor grenrör, riktigt avgas system och en riktig vxl låda på det samt en crossflow topp.
Eller e de nån som har andra idéer så man får ut samma effekt fast utan en crossflow topp?
Mina planer ligger på smidd vev, stakar, högkomp kolvar, en grym kam, bättre förgasare, extraktor grenrör, riktigt avgas system och en riktig vxl låda på det samt en crossflow topp.
Eller e de nån som har andra idéer så man får ut samma effekt fast utan en crossflow topp?
kolla på minisport dom har många olika startklara motorer till bra pris men är du villig lägga ner 30 40 blås på en crossflow top så vårsågod men jag hade köpt en 100 hk motor för dom pengarna
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
- LittleScratch
Minisport's crossflow topp kostar 15,000:-, redo att monteras, med ventiler och allt sånt som dessutom klarar blyfri bensin. Men det är så att jag inte vill ha en uppborrad motor, de e ju doping
Jag vill ha min motor på 1275 kubik men samtidigt ha mer effekt och den enda lösningen jag kommer på är en crossflow topp, förutom turbo då.
Det är ju trots allt så att motorns största svaghet ligger i toppen då den har reverse flow o andas inte lika bra som en crossflow. Men den toppen som är länkad så får man ca 20 hk extra i en standard 1275a, o de e ju inte fy skam. Men om det är nån som vet nåt annat sätt att klämma ur mer kräm ur en 1275 på annat (billigare) sätt så är jag öppen för förslag.

Det är ju trots allt så att motorns största svaghet ligger i toppen då den har reverse flow o andas inte lika bra som en crossflow. Men den toppen som är länkad så får man ca 20 hk extra i en standard 1275a, o de e ju inte fy skam. Men om det är nån som vet nåt annat sätt att klämma ur mer kräm ur en 1275 på annat (billigare) sätt så är jag öppen för förslag.