
konstigt el-fel
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
konstigt el-fel
Hoppsan, belysningen på hastighetsmätaren och själva temp mätaren (inte dess belysning) dog samtidigt... Enligt el ritningarna har dem inget samband...tror jag. Alla säkringar är hela, och det finns väl inget relä på dem grejorna... Tycker det är mysko. Några liknande erfarenheter ?


-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
jord, å, du arma jord
voltage stabilisator, menar du ?
Tankmätaren tycks funka... om det hade hänt på mk3:an hade jag kunna se grejorna från motorrummet. Det här är däremot en rover Mk7, hela instrumentbrädan skall bort, radio, luftspjäll, kablage
Igår rotade jag i bagageluckan...där finns enligt el-skissen jordning till temp mätaren (jord no E3) får kolla imorgon...
Nu har jag packat in dina grejor i en kartong som åker i morgon

Tankmätaren tycks funka... om det hade hänt på mk3:an hade jag kunna se grejorna från motorrummet. Det här är däremot en rover Mk7, hela instrumentbrädan skall bort, radio, luftspjäll, kablage

Igår rotade jag i bagageluckan...där finns enligt el-skissen jordning till temp mätaren (jord no E3) får kolla imorgon...
Nu har jag packat in dina grejor i en kartong som åker i morgon

- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
kretskortet var det
Bakom instrumentpanelen sitter ett kretskort, det visade sig att kortet var helt oxciderat.... så nytt kort är beställt...
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
Rover of darkness
Rover, ja. På Austin Mk3 finns det lyckligtvis bara 2 säkringar och en volt stabilisator som lätt nås från motorrummet. Nu fattar jag inte hur det kunde bli så mycket fukt bakom instrumentpanelen på rovern. Undrar om det inte regnar in där, rakt in i skumgummit...
Fortsätter rovern att producera udda el-fel byter jag den mot en tidigare modell. Typ mk1 till 4. Alltså utan elektronik elände...
Fortsätter rovern att producera udda el-fel byter jag den mot en tidigare modell. Typ mk1 till 4. Alltså utan elektronik elände...
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
bmw kort
Ingen rost i rutramen...men i bilens historia kan det har förekommit en sönderslagen framruta... kretskortet kommer fràn BMW (oj, dà) kostar 175 kronor bara, fast jobbet för att sätta in det var 10 gànger den summan. allt skall ju bort, luftventiler, radio, frontpanel, hastighetsmätarvajer...och nackspärr ingàr. (näsan hàrt mot framrutan)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Re: konstigt el-fel
Ursäkta att jag hi-jackar tråden, men jag har en fråga på temat voltstabilsator.
Mina instrumt har funkat bra tidiagre, även efter att jag byggde om från hemsnickrad träpanel till original mätarhus i plast (bilen är i grunden en Mini 1000 Mk3).
I lördags på väg till Rosersbergsslott (där kojan för övrigt fick mycket uppmärksamhet och leenden) började helljuslampan att blinka samtidigt som instrumentbelysning började att blinka. När helljuslamapn blinkar släcks belysningen och tvärtom, de blinkar växelvis....Känns som man är på disco...
När jag håller ett högt konstant varv lyser belysningen som det ska, när jag kör långsamare eller på tomgång så blinkar lamporna växelvis. Jag tycker även det känns som om att tempmätaren går högre nu än tidigare. kort sagt, det känns som Lucas ande har satt troll i elsystemet...
Så mina två frågor är:
Kan en dålig voltstabilisator ge detta beteende?
Om det inte är voltstabilisator, vad kan det vara då?
Mina instrumt har funkat bra tidiagre, även efter att jag byggde om från hemsnickrad träpanel till original mätarhus i plast (bilen är i grunden en Mini 1000 Mk3).
I lördags på väg till Rosersbergsslott (där kojan för övrigt fick mycket uppmärksamhet och leenden) började helljuslampan att blinka samtidigt som instrumentbelysning började att blinka. När helljuslamapn blinkar släcks belysningen och tvärtom, de blinkar växelvis....Känns som man är på disco...
När jag håller ett högt konstant varv lyser belysningen som det ska, när jag kör långsamare eller på tomgång så blinkar lamporna växelvis. Jag tycker även det känns som om att tempmätaren går högre nu än tidigare. kort sagt, det känns som Lucas ande har satt troll i elsystemet...
Så mina två frågor är:
Kan en dålig voltstabilisator ge detta beteende?
Om det inte är voltstabilisator, vad kan det vara då?